Lucjan Rydel i piękna książka
Main Article Content
Abstrakt
Artistic activity at the turn of the 19th and 20th centuries resulted not only in the development of literature and art, but also functional art and crafts, e.g. graphics and book decoration. Apart from artistic press, it was clearly visible in the phenomenon of the so-called beautiful book. The most distinguished artists of that period: Stanisław Wyspiański, Jan Bukowski, Antoni Procajłowicz - designed covers, vignettes and decorations of the best-known literary works. Lucjan Rydel, who found himself among those artists, was a friend of Wyspiański and cooperated with him, which meant that their first joint works heralded the discussed phenomenon at the Vistula River. This big event was the publication of Rydel’s translation of Iliada with the pictures and illustrations by Wyspiański, who also decorated Rydels’ volumes of poetry, using floral motifs, which were typical in his later work. Also other artists in their ornaments have tried to refer to the motifs which were dominant in Rydel’s works. Thanks to this practice, some editions of dramas (1902, designed by A. Procajłowicz) and Bajka o Kasi i królewiczu (1904, designed by S. Dębicki) should be regarded as the most renowned works of the ‘beautiful book’ trend, not only in Poland, but also in East-Central Europe. This paper focuses on the most representative ‘beautiful books’, based on Lucjan Rydel’s works from the period 1896-1911.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bąbiak G.P., Metropolia a zaścianek. W kręgu „Chimery” Z. Przesmyckiego, Warszawa 2002.
Banach A., O ilustracji, Kraków 1950.
Bukowski W., L. Rydel „Utwory dramatyczne”, „Książka” 1903, nr 8, s. 294.
Kępiński Z., Stanisław Wyspiański, Warszawa 1984.
Komza M., Sztuka w książce – książka w sztuce, [w:] Encyklopedia książki, red. A. Żbikowska-Migoń i M. Salska-Zlat, Wrocław 2017, t. 1, s. 69–77.
Smolik P., Druk i książka, „Przemysł, Rzemiosło, Sztuka”, t. 2: 1922, nr 1, s. 16.
Smolik P., Jana Bukowskiego prace graficzne, Łódź 1930.
Tomkowski J., Szerokie marginesy. O najpiękniejszych książkach Młodej Polski, [w:] tegoż, Szkice młodopolskie, Warszawa 2016, s. 243–263.
Walis M., O nowy stosunek do secesji, „Biuletyn Historii Sztuki”, t. 23: 1961, s. 231–247.
Wallis M., Secesja, Warszawa 1967.
Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986.
Wokół typografii i idei pięknej książki, red. M. Pest, „Sztuka Edycji” 2013, nr 2.
Wyspiański, red. D. Godyń i M. Laskowska, Kraków 2018.
Wyspiański. Katalog wystawy dzieł ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 2017.