Kremer, Tarnowski, Rydel - związki nie tylko tekstowe
Main Article Content
Abstrakt
The paper shows connections between Stanisław Tarnowski and Lucjan Rydel and his family. Tarnowski was a disciple of Józef Kremer, while Rydel was a pupil of Tarnowski. Kremer’s views on art, to some extent, shaped Tarnowski’s aesthetic thought, especially when it comes to the perception of beauty and creative act. Kremer accompanied Tarnowski at the beginning of his scientific career. Rydel used to attend Tarnowski’s speeches in his gymnasium period, and then as a student of the Jagiellonian University. He belonged to a narrow group of Young Poland writers, whose work was appreciated by the critic. He included papers about Rydel in Przegląd Polski. [78] Renata Stachura-Lupa In 1899 Tarnowski welcomed a debut volume by Rydel, appreciating his ‘inherent gift, acquired skill, good taste and musical ear, as well as playing with the difficulty of form,’ which contributed to ‘truly brilliant results.’ He praised the author for ‘his honest feelings’, at the same time noticing the dominance of sadness in his poetry, which was supposed to be typical of ‘young’ poetry, reflecting the depressing mood in the nation, caused by ‘the state of the motherland.’ In 1901 in Przegląd Polski he published a dissertation Nowe kierunki dramatu i „Zaczarowane koło” Lucjana Rydla, in which he made an ‘analysis’ of his disciple’s art. What he found particularly valuable was the method of presenting the countryside, which proved he was well-acquainted with its reality. However, it was only the trilogy Zygmunt August that he regarded as a masterpiece and ‘the best historical tragedy we’ve ever had’.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bęczkowska U., Karol Kremer i krakowski urząd budownictwa w latach 1837–1860, Kraków 2010.
Bieniarzówna J., Małecki J.M., Dzieje Krakowa. Kraków w latach 1796–1918, Kraków 1994.
Chłędowski K., Pamiętniki, t. 1: Galicja (1843–1880), do druku przyg., wstępem i przypisami opatrzył A. Knot, Wrocław 1951.
Dużyk J., Droga do Bronowic. Opowieść o Lucjanie Rydlu, wyd. 2 poprawione i uzupełnione, Warszawa 1972.
Ilmurzyńska H., Stepnowska A., Księgozbiór Bolesława Prusa, Warszawa 1965.
Janion M., Prace wybrane, t. 2: Tragizm, historia, prywatność, Kraków 2000.
Józef Kremer (1806–1875), red. J. Maj, Kraków 2007.
Józef Kremer (1806–1875). Studia i materiały, red. U. Bęczkowska, R. Kasperowicz, J. Maj, Kraków 2016.
Kijas J., Dzieje Katedry Historii Polskiej UJ w okresie Stanisława Tarnowskiego (1871– 1909), [w:] Dzieje Katedry
Historii Literatury Polskiej w Uniwersytecie Jagiellońskim. Zarys monograficzny. Księga zbiorowa, red. T. Ulewicz, Kraków 1966.
Kowalczuk U., Powinność i przygoda. Pisarze polscy drugiej połowy XIX wieku wobec kultury renesansu, Warszawa 2011.
Nowakowski A., W stronę modernizmu. O estetycznych poglądach Marii Konopnickiej, „Ruch Literacki” 1991, z. 4, s. 335–348.
Stachura R., Adam Bełcikowski – pisarz i historyk literatury, Kraków 2005.
Stachura-Lupa R., Poglądy ideowo-estetyczne Stanisława Tarnowskiego, Kraków 2016.
Szypowska M., Konopnicka jakiej nie znamy, Szczecin 1985.
Tarnowski S., Domowa Kronika Dzikowska, wstęp, opracowanie i komentarz G. Nieć, Kraków – Rudnik 2010.
Tarnowski S., O literaturze polskiej XIX wieku, wybór i opracowanie H. Markiewicz, Warszawa 1977.
Wiek XIX. Sto lat myśli polskiej. Życiorysy, streszczenia, wypisy, red. B. Chlebowski, I. Chrzanowski, H. Galle, G. Korbut i S. Krzemiński, t. 6, Warszawa 1911.
Żabicki Z., Z problemów ideologii i estetyki pozytywizmu. Publicystyka emigracyjna Józefa Tokarzewicza na tle prądów epoki, Warszawa 1964.