„Kartoteka” w Grotesce – wyimek z twórczości Zofii i Władysława Jaremów
Main Article Content
Abstrakt
Zofia and Władysław Jarema - the founders of the Groteska Theatre - from the beginning of their artitistic work in Krakow distanced themselves from perceiving the theatre of dolls as exclusively children-oriented. By gathering around themselves a group of distinguished artists, they consistently and reasonably built up the repertoire and Groteska stage for the adult audience. In their search, they included Konstanty Ildefons Gałczyński, Sławomir Mrożek, and Tadeusz Różewicz. This paper is an attempt at analysing and reconstructing the performance of Kartoteka (a drama by Różewicz), which was staged in Groteska Theatre (interpretation by Zofia Jarema, stage design by Kazimierz Mikulski) a few months after its Warsaw preview in the Drama Theatre. The author of the paper also discusses the type of influence which this performance and the Jaremas’ activity in general had on the contemporary theatre of dolls.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bogucki J., Mikulski, Kraków 1961.
Flaszen L., Różewicz w maskach, „Echo Krakowa” 1961, nr 53.
Jurkowski H., Stafiej A., Zofia i Władysław Jaremowie – dokumentacja działalności, Łódź 2001.
Kerényi K., Człowiek i maska, [w:] Antropologia widowisk, red. L. Kolankiewicz, Wrocław 2005.
Kudliński T., Nasz Ionesco, „Dziennik Polski” 1961, nr 56.
Mamoń B., Różewicz w „Grotesce”, „Tygodnik Powszechny” 1961, nr 10.
Mazur K., Różewicz w krakowskiej „Grotesce”, „Teatr” 1961, nr 1.
Mlekicki D., Zofia Jarema, http://www.encyklopediateatru.pl/scenograf/7126/zofia- -jarema (dostęp: 28.04.2018).
Różewicz T., Kartoteka, „Dialog” 1960, nr 2.
Różewicz T., Zielona róża; Kartoteka, Warszawa 1961.
Stafiej A., Dama wfioletach, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/66102,druk.html (dostęp: 28.07.2019).
Szczepański J.J., Z programu „Kartoteki”. Wystawa malarstwa Kazimierza Mikulskiego, red. T. Bryjowa, wstęp M. Porębski, Warszawa 1963.
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Obrazcow-Siergiej-W;3949425.html (dostęp: 29.04.2018).