Ekspresja i empatia. Tauromachia okiem Reymonta ("Los toros")
Main Article Content
Abstrakt
Reymont wrote the short story, 'Los toros', in the year 1907 after coming back from Spain, where he witnessed a corrida in San Sebastián. The choice of the genre was intentional. The writer used it to reflect the realities of life and depict a group portrait of Spaniards, in which he succeeded without a doubt, using all with his literary imagination and ability to make his works metaphoric. Baffled by the corrida as an element of Spanish culture, Reymont did not express his moral approval of torturing animals (bulls and horses) on stage. On the contrary, his narration is full of sympathy and expressions that indicate emotional engagement. The turning point, the act of pardon performed by the young shepherd and the narrator’s friend towards the bull, indicates that Reymont’s reception of the corrida was empathic. Now, we had two conclusions on the contesting of the phenomenon. Reymont’s work was used by the French Chamber of Deputies as a literary example of disapproval of bloody spectacles that are justified by tradition.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Baratay E., Comment se construit un mythe. La corrida en France au XXe siècle, „Revue d’Histoire Moderne et Contemporaine, Societe d’Histoire Moderne et Contemporaine” 1997, nr 2, s. 307–330.
Barcz A., Walka byków oczami Sienkiewicza, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 2014, nr 1, s. 41–54.
Borowy W., Trembecki, [w:] tegoż, O poezji polskiej w wieku XVIII, Warszawa 1978, s. 169–188.
Casanova-Lutosławska S., Więcej niż miłość. Powieść współczesna, przeł. M. i I. Lutosławskie, Drozdowo 2010.
Delaperrière M., L’Espagne ou la corrida, [w:] Sienkiewicz dans le temps et dans l’espace, red. M. Delaperrière, Paris 2018, s. 205–220.
Dębicki Z., Corridas de Toros, „Kurier Warszawski” 1913, nr 198, s. 4–6.
Falkowski Z., Władysław Reymont. Człowiek i twórca, Poznań 1929.
Flach J., [rec.], „Przegląd Polski”, t. 3: 1908, s. 141–143.
Fr. Pol., Wycieczka do Barcelony, „Kraj” 1895, nr 18, s. 10–11.
Galle H., Reymont Władysław St., Burza […], „Książka” 1908, s. 414.
Gicgier T., O człowieku, któremu wystarczał ogarek, Warszawa 1979.
Grzymała-Siedlecki A., Okiem i książką, „Głos Warszawski” 1912, nr 70, s. 3.
Kotarbiński J., Z literatury nadobnej („Burza” – zbiór nowel Reymonta), „Kurier Warszawski” 1908, nr 126, s. 2–3.
Koziołek R., Ciała Sienkiewicza. Studia o płci i przemocy, Katowice 2015.
Kucharski E., Poetyka noweli, „Pamiętnik Literacki” 1936, z. 3, s. 312–330.
Ludorowski L., Henryka Sienkiewicza podróż do Hiszpanii i „Walka byków”, Lublin 2007.
Makowiecka G., „Los toros” – liryczne wrażenia Reymonta, [w:] tejże, Po drogach hiszpańsko-polskich, Kraków 1984, s. 329–331.
Pawiński A., Walki byków. Korrida de toros, [w:] tegoż, Hiszpania. Listy z podróży, t. 2, Warszawa 1881, s. 59–91.
Reymont W.S., Dziennik nieciągły 1887–1924, oprac. B. Utkowska, Kraków 2009.
Reymont W.S., Los toros, „Dziennik Kijowski” 1907, nr 137–140.
Reymont W.S., Los toros, „Kurier Warszawski” 1907, nr 177–181.
Reymont W.S., Los toros, [w:] tegoż, Nowele, t. 3, Kraków 1957.
Reymont W.S., „Utwory prozą z lat 1905–1908”, rkps, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, sygn. 6969/I.
Sienkiewicz H., Walka byków. Wspomnienie z Hiszpanii, „Słowo” 1889, nr 151–156.
Stella-Sawicki J., Walka z bykami w Hiszpanii, [w:] tegoż, Podróż po Hiszpanii, Lwów 1876, s. 50–64.
Utkowska B., Poza powieścią. Małe formy epickie Reymonta, Kraków 2004.
Ziółkowska-Kuflińska M., Antropologia ekologiczna w hiszpańskim dyskursie tauromachicznym, „Studia Etnologiczne i Antropologiczne”, t. 17: 2017, s. 17–31.
Ziółkowska-Kuflińska M., Otwarta arena. Spór o corridę de toros w Hiszpanii. Perspektywa socjologiczno-antropologiczna, Poznań 2016.