Kraków? Jerozolima? Problemy z przestrzenią, czasem i tożsamością w wierszu Ryszarda Krynickiego "Tak, jestem"
Main Article Content
Abstrakt
The article is an attempt at analyzing and interpreting one of the latest and most important poems by Ryszard Krynicki Tak, jestem. A special consideration has been given to three problem areas in the poem: time, space and identity. The author concludes that the poem is a kind of summary of the artistic career of the poet, particularly in the context of identity: as a reconciliation with his own poetic vocation and its consequences. He emphasizes the significant role of equalizing the fate of poets with persecuted Jews in this process, which was accomplished by Marina Cwietajewa. He discusses an original and personal approach to this painful topic against the background of European and Polish artists, who are close to Krynicki.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Cavanagh C., Poetyka żydowskości: Mandelsztam, Dante a „zaszczytne powołanie Żyda”, przeł. M. Sugiera, „Teksty Drugie” 1992, nr 5, s. 47–62.
Gdybym wiedział. Rozmowy z Ryszardem Krynickim, oprac. A. Krzywania, Wrocław 2014.
Franaszek A., Pod Ścianą Płaczu, [w:] tegoż, Przepustka z piekła. 44 szkice o literaturze i przygodach duszy, Kraków 2010, s. 147–158.
Krynicki R., Wiersze wybrane, Kraków 2009.
Kuczyńska‑Koschany K., „Bсе поэты жиды” ["Vse poėty zhidy"]. Antytotalitarne gesty poetyckie i kreacyjne wobec Zagłady oraz innych doświadczeń granicznych, Poznań 2013.
Mandelsztam O., Nieograbiony i nierozgromiony. Wiersze i szkice, wyb., przeł. i komentarz A. Pomorski, Warszawa 2011.
Norwid C., Proza I, oprac. R. Skręt, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 7, Lublin 2007.
Okopień‑Sławińska A., Semantyka wypowiedzi poetyckiej (Preliminaria), Wrocław 1985.
Wojaczek R., Utwory zebrane, wstęp T. Karpowicz, oprac. B. Kierc, Wrocław 1976.
Woroszylski W., W poszukiwaniu utraconego ciepła i inne wiersze, Kraków 1988.
Z liryki rosyjskiej XX wieku, przeł. S. Pollak, Warszawa 1987.