Potencjał błędu. „Bat Country on LCD” Leszka Onaka w mash-upowym dialogu z „Trenem I” Jana Kochanowskiego
Main Article Content
Abstrakt
The text focuses on the analysis and interpretation of the poem 'Bat Country on LCD' by Leszek Onak, which is a new media, subversive processing of 'Lament 1' - one of the threnodies by Jan Kochanowski, the work which is well-established in the literary tradition. Due to the processes mentioned above, Kochanowski’s poem has been subject to a rapid and radical generative transformation. The authors emphasise that the work of Onak differs significantly from the previous artistic acts of Kochanowski’s followers because Onak grounds his creative strategy in the references to the sphere of new technologies, hybridisation processes, the programming language and, first of all, he uses the subversive remix and mash-up strategies, which results in a radical change of both, the situation of artistic communication and the reception behaviours.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Banasiowa T., Tren polityczny i funeralny w poezji polskiej lat 1580-1630, Katowice 1997.
Banaś T., Pomiędzy tragicznością a groteską. Studium z literatury i kultury polskiej schyłku renesansu i wstępnej fazy baroku, Katowice 2007.
Banaś-Korniak T., Wokół „Trenów” Jana Kochanowskiego. Studia historycznoliterackie, Katowice 2016.
Bodzioch-Bryła B., Sploty: przepływy, architek(s)tury, hybrydy. Polska e-poezja w dobie procesualności i konwergencji, Kraków 2019.
Borowski A., O trwodze, rozpaczy i nadziei w „Trenach” Jana Kochanowskiego, [w:] Jan Kochanowski. Interpretacje, red. J. Błoński, Kraków 1989, s. 166-177.
Brenskott K., Cyberludowy jarmark czyli wgraa Leszka Onaka i Łukasza Podgórniego. Rzecz o krakowskiej poezji cybernetycznej, [w:] Zemsta ręki śmiertelnej. Interpretacje wierszy poetów XX wieku, red. J.M. Ruszar i D. Siwior, Kraków 2017, s. 289-300.
Cascone K., Estetyka błędu. „Postcyfrowe” tendencje we współczesnej muzyce komputerowej, [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wybór i red. Ch. Cox i D. Warner, przeł. J. Kutyła i in., Gdańsk 2010, s. 481-489.
Cierniak J., Subwersja czyli sztuka inteligentnego oporu, Krytyka.org, 13.06.2012, http://krytyka.org/subwersja-czyli-sztuka-inteligentnego-oporu/ (dostęp: 18.03.2018).
Czapliński P., Sploty, [w:] Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński, R. Nycz i in., Warszawa 2017, s. 9-22.
Czerniawski A., Czytając „Treny” Jana Kochanowskiego, [w:] J. Kochanowski, Treny, przeł. A. Czerniawski, przedmowa D. Pirie, oprac. i komentarz P. Wilczek, Katowice 1996, s. 120-157.
Fajfer Z., Powieki, Szczecin 2013.
Giełżyńska K., C()n Du It, http://ha.art.pl/gielzynska/ (dostęp: 8.09.2020).
Marecki P., Między kartką a ekranem. Cyfrowe eksperymenty z medium książki w Polsce, Kraków 2018.
Marecki P., Strategie subwersywne w literaturze polskiej po 1989 roku, „Teksty Drugie” 2012, nr 6, s. 313-324.
Miller P.D., Algorytmy: wymazywanie i sztuka pamięci, [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wybór i red. Ch. Cox i D. Warner, przeł. J. Kutyła i in., Gdańsk 2010.
Nacher A., Remiks i mashup - o niełatwym współbrzmieniu dwóch cyberkulturowych metafor, „Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1(9), s. 77-89.
Objaśnienia, [w:] J. Kochanowski, Dzieła wszystkie. Wydanie sejmowe, t. 2: Treny, oprac. M.R. Mayenowa i in., Wrocław 1983, s. 99-182.
Onak L., Podgórni Ł., wgraa, Kraków 2012, https://rozdzielchleb.pl/wgraa/#issuu (dostęp: 8.09.2020).
Pawlicka U., Literatura cyfrowa. W stronę podejścia procesualnego, Gdańsk 2017.
Pawlicka U., (Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka, Kraków 2012.
Pelc J., Jan Kochanowski. Szczyt renesansu w literaturze polskiej, wyd. 2, Warszawa 1987.
Pelc J., Jan Kochanowski w tradycjach literatury polskiej (od XVI do połowy XVIII w.), Warszawa 1965.
Pelc J., „Treny” Jana Kochanowskiego, wyd. 2, Warszawa 1972.
Pelc J., Wstęp, [w:] J. Kochanowski, Treny, oprac. J. Pelc, wyd. 16 poprawione, Wrocław 1997, s. III-CIX.
Pisarski M., Nie tylko dla cyfrowo przegiętych, „Techsty. Literatura i nowe media”, http://techsty.art.pl/aktualnosci/2012/wgraa.html (dostęp: 8.09.2020).
Re-miks. Teorie i praktyki, red. M. Gulik, P. Kaucz i L. Onak, Kraków 2011.
Ronduda Ł., Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków 2006.
Sarbiewski M.K., Wykłady poetyki, przeł. i oprac. S. Skimina, Wrocław 1958.
Szczerbicka-Ślęk L., „Treny” Jana Kochanowskiego w świetle estetyki recepcji i oddziaływania, „Pamiętnik Literacki” 1973, z. 4, s. 3-22.
Szczęsna E., Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018.
Świeściak A., Awangardowa cyberpoezja?, „Postscriptum Polonistyczne” 2014, nr 2(14), s. 111-123.
Wójtowicz E., Przez net literaturę do wizualnej narracji. „Immobilité” Marka Ameriki z perspektywy re miksologii, [w:] Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje, red. M. Górska-Olesińska, Opole 2012, s. 73-84.
Wójtowicz E., Teorie remiksu; Remiks w praktyce, [w:] tejże, Sztuka w kulturze postmedialnej, Gdańsk 2016, s. 215-278.
Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Katowice 2018.
Zawojski P., Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji, Katowice 2016.
Ziemba K., Jan Kochanowski jako poeta egzystencji. Prolegomena do interpretacji „Trenów”, Warszawa 1994.
Ziemba K., Poezja ostatecznych konsekwencji, [w:] Jan Kochanowski, Interpretacje, red. J. Błoński, Kraków 1989, s. 146-165.