W kręgu Tadeusza Kudlińskiego: Wiesław Gorecki
Main Article Content
Abstrakt
Three one-act plays - 'The Elevator', 'The Rebellion' and 'The Freud' - written by Wiesław Gorecki are analysed in the paper. These plays were premiered in 1934 by a theatre group Mikroscena, founded by Tadeusz Kudliński. In my opinion, Wiesław Gorecki’s dramas are examples of modern aesthetics (as defined by Richard Sheppard). We can read these works as a poetic drama ('The Elevator'), the Ibsenesque psychological theatre ('The Fraud') and a game with scenic illusion in the style of Pirandello ('The Rebellion'). Finally, I created a new term for Goreckis’ plays: 'miniature, light and bourgeois modernism'.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Gorecki W., Winda i inne szkice sceniczne, Kraków 1928.
Gorecki W., Oszust: scena z życia w jednej odsłonie, Kraków 1933.
http://www.encyklopediateatru.pl/autorzy/3162/wieslaw-gorecki [dostęp: 8.05.2017].
Józefacka M., Komedia poetycka dwudziestolecia międzywojennego, „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 3.
Kudliński T., Dawne i nowe przypadki „teatrała”, Kraków 1975.
Kudliński T., Młodości mej stolica. Wspomnienia krakowianina z okresu między wojnami, wyd. 2 poszerzone, Kraków–Wrocław 1984.
Kudliński T., O zamierzeniach „Mikrosceny”, „Czas” 1934, nr 325.
Lekcja teatru Tadeusza Kudlińskiego. Materiały z sesji naukowej poświęconej działalności teatralnej dr. Tadeusza Kudlińskiego. W osiemdziesiątą piątą rocznicę urodzin, [b. red.], Kraków–Wrocław 1984.
Leśnodorski Z. (Zygm. Leśn.), Inauguracja „Mikrosceny” „Czas” 1934, nr 328.
Mroczkowska-Brandt K., Over Theatricality and the „Theatrum Mundi” Metaphor in Spanish and English Drama 1570–1640, „Kwartalnik Neofilologiczny” 1979, nr 2.
Nicoll A., Dzieje dramatu, t. II, przeł. H. Krzeczkowski, W. Niepokólczycki, J. Nowacki, Warszawa 1975.
Nota biograficzna Wiesława Goreckiego, pochodzącą z Internetowej Encyklopedii Teatru Polskiego, redagowanej przez Instytut Teatralny w Warszawie (ta zaś jest z kolei zaczerpnięta z Almanachu sceny polskiej 1990/81), http://www.encyklopediateatru.pl/autorzy/3162/wieslaw-gorecki [dostęp: 8.05.2017].
Nycz R., Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Toruń 2013.
Pavis P., Słownik terminów teatralnych, wstęp A. Ubersfeld, przeł. S. Świontek, Wrocław 1998.
Sheppard R., Problematyka modernizmu europejskiego, przeł. P. Wawrzyszko, [w:] Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Kraków 2004.
Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska, Warszawa 1990.
Świontek S., Norwidowski teatr świata, Łódź 1971.