Rzeczywistość i fikcja. Postacie Polaków i Niemców w prozie Magdaleny Parys
Main Article Content
Abstrakt
The article presents the Trylogia Berlińska [The Berlin Trilogy] by Magdalena Parys, a Polish writer living in Berlin. The series consists of three thrillers (Tunel, 2011; Magik, 2014; Biała Rika, 2016 [Tunnel, Magician, White Rika]) which critics have described as „political thrillers”. In the multi-threaded plots, set both in the contemporary and historical realities (World War II and the immediate post-war period), Polish émigrés, rooted in the Berlin’s metropolitan area, without complexes and pursuing their professional goals play a special role. The Poles include representatives of the middle generation - Germans of Polish descent, policemen, photographers, journalists who investigate vicious and unsolved murder cases. The confrontation of characters of Polish descent with their German peers, whose parents and grandparents live with the trauma of expulsion or of being a victim of Stasi surveillance, makes the reader think about the memory and the problem of German-Polish relations in the 21st century.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Teksty literackie
Parys M., Biała Rika, Kraków 2016.
Parys M., Książę, Warszawa 2020.
Parys M., Magik, wyd. II, poprawione, Warszawa 2020.
Parys M., Tunel, wyd. II, Warszawa 2020.
Opracowania
Burszta W.J., Czubaj M., Kryminalna odyseja oraz inne szkice o czytaniu i pisaniu, Gdańsk 2017.
Czechowicz J., Sofia, Berlin, pamięć i życie, http://krytycznymokiem.blogspot.com/2015/01/magik-magdalena-parys.html (dostęp: 23.08.2022).
Fijał D., Czytam, bo chcę i już. Recenzja książki M. Parys „Książę”, https://dofi.com.pl/tag/ksiaze/-magdalena-parys (dostęp: 23.08.2022).
Kąkiel M., Fakty i fikcja, „Nowe Książki” 2016, nr 10, s. 36–37 [rec. M. Parys, Biała Rika].
Helbig-Mischewski B., Warto kopać jeszcze głębiej, „Odra” 2012, nr 3, s. 120–121 [rec. M. Parys, Tunel].
Mizuro M., Podziemną ścieżką, „Polityka” 2012, nr 4, s. 64.
Orski M., Historia z wyobraźni, „Odra” 2015, nr 10, s. 114–116 [rec. M. Parys, Magik].
Orski M., Nie będzie polsko-niemieckiej wspólnoty, „Odra” 2016, nr 9, s. 111–112.
Piasek W., Powieść kryminalna jako źródło do antropologicznego poznania współczesności, „Rocznik Antropologii Historii” 2012, nr 1, s. 359–370.
Polskie końcówki. Z Magdaleną Parys o powieści Magik rozmawia Maciej Robert, „Tygiel Kultury” 2015, nr 1–6, s. 148–159.
Sobolewska J., „Parys-Berlin”. Polska pisarka opowiada Niemcom historię?, „Polityka” 2015, nr 9, s. 88.
Suszek E., (Anty)Magik. Recenzja książki Magdaleny Parys „Magik”, „FA-art” 2014, nr 4, s. 118–120.
Szaruga L., Zaułek Leszka Szarugi. Stan rzeczy, „Biała Rika” Magdaleny Parys, „Borussia” 2016, nr 57, s. 247–248.
Szewczyk P., Tożsamość? To zbyt skomplikowane, „Twórczość” 2017, nr 4, s. 126–127 [rec. M. Parys, Biała Rika]