Praca z aktorem w reżyserskiej sztuce Lidii Zamkow
Hauptsächlicher Artikelinhalt
Abstract
Lidia Zamkow, a great individual in the theatre, a hero of numerous press arguments in the 60s and 70s of the 20th century, is mainly remembered as a shocking stage arranger with innovative ideas. Classics (Sophocles, Euripides, Shakespeare, Gorki, Dostoyevsky, Wyspiański) and contemporary period (Wiszniewski, Kafka, Brecht, Durrenmatt, Mrożek), were crucial for her achievements as a director. However, she was underappreciated as an actress with a few brilliant roles. Little did one realize how great her influence was on actorship, both as a director and an actress. This paper is an attempt at filling this gap; the author discusses some statements, which could be regarded as Zamkow’s aesthetic credo; she describes the characters played by Zamkow (especially Medea from the performance in the Kameralny Theatre); different critical opinions, as well as fragments of letters from the artist to actors, which show her skills. She was a rebellious, but curious and meticulous observer of Brecht’s work. By modifying the rules of epic play, she worked out her own methods of building roles. Distance and expression, elements of realism and symbolism, irony and pathos created in them a harmonious combination, against the contrasts which separated them.
Downloads
Artikel-Details
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
URHEBERRECHTE
Der Herausgeber der „AnnalesUniversitatisPaedagogicaeCracoviensis. StudiaHistoricolitteraria” ist zur Nutzung und Verbreitung aller in der Zeitschriftveröffentlichten Materialien auf Grundlage eines nicht ausschließlichen, zeitlich unbeschränkten Lizenzvertrags befugt, der im Voraus unbefristet mit jedem/r Autor/in des jeweiligen Werks für die im betreffenden Vertrag vereinbarten Nutzungsbereiche abgeschlossen wird.
POLITIK DES OFFENEN ZUGRIFFS
Die „AnnalesUniversitatisPaedagogicaeCracoviensis. StudiaHistoricolitteraria” sind eine Fachzeitschrift mit freiem Zugriff, dessen voller Inhalt kostenlos für Nutzer und Einrichtungen auf Grundlage einer nicht ausschließlichenCreativeCommons-Lizenz (CC BY-NC-ND 4.0) verfügbar ist. Die Nutzer/innen können die Artikel in dieser Zeitschriftohne vorherige Zustimmung des Herausgebers oder des/r Autors/in lesen, herunterladen, Kopien anfertigen, verbreiten, drucken oder zu Volltexten verlinken, insofern die Quelle des Zugriffs und der/die Autor/inder jeweiligen Publikation angegeben wird. Dies ist mit der BOAI-Definition des offenen Zugriffs konform (http://www.soros.org/openaccess).
Literaturhinweise
Arendt H., Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, przeł. A. Szostkiewicz, Kraków 1998.
Barnaś K., „Medea” Słomczyńskiej, „Gazeta Krakowska”, 1.03.1960, nr 51.
Dymna A., Warto mimo wszystko. Pierwszy wywiad-rzeka, rozmawiał W. Szczawiński, Kraków 2006.
Flaszen L., Antyk ze Słomczyńską, „Echo Krakowa”, 19.02.1960, nr 41.
Flaszen L., Jak grać Mrożka?, „Echo Krakowa” 1962, nr 135.
Flaszen L., Moralistka w krainie elfów. „Radosne gaje, do których wprowadzał nas Szekspir…”, „Echo Krakowa” 1963, nr 154.
Greń Z., Medea znaczy: miłość, „Życie Literackie” 1960, nr 9.
Jabłonkówna L., Krakowskie peregrynacje, „Teatr” 1962, nr 11.
Krzysztof Lubczyński rozmawia z Arkadiuszem Bazakiem, aktorem filmowym i teatralnym, Pisarze.pl. e-Dwutygodnik Literacko-Artystyczny, 30.04.2011, https://pisarze.pl/ 2011/04/30/krzysztof-lubczynski-rozmawia-z-arkadiuszem-bazakiem-aktorem- -filmowym-i-teatralnym/ (dostęp: 28.07.2019).
List do Ewy i Andrzeja Mrożewskich, www.Hypatia.pl/osoby/Lidia-Zamkow (dostęp: 14.08.2019).
Mamoń B., Baba-Dziwo, „Tygodnik Powszechny” 1968.
Mamoń B., Młodość „Medei”, „Tygodnik Powszechny”, 20.02.1960, nr 8.
Mamoń B., Szekspir żywy, „Tygodnik Powszechny” 1963, nr 13.
Napiontkowa M., „… należy sprawę grać heterogenicznie” (wpływ repertuaru awangardowego l. 50. XX w. na kształt gry aktorskiej w Polsce), [w:] Sztuka aktorska a dramat, red. L. Kuchtówna, Warszawa 1993, s. 53.
Nie uznaję teatru bez tekstu. Z Lidią Zamkow rozmawia Krzysztof Miklaszewski, „Scena” 1971, nr 1.
Świderska A., Medea w Krakowie, „Słowo Powszechne”, 7.03.1960, nr 58.
Trzeba wiedzieć, po co i dla kogo, notowała A. Borkowska, „Teatr” 1974, nr 11, s. 11. www.Hypatia.pl/osoby/Lidia-Zamkow (dostęp:14.08.2019).
Vogler H., Medea, 1960, Stary Teatr, Program teatralny. Z rozmów trzech króli o teatrze, „Teatr”, 4.02.1960, nr 11.
Zamkow L., Moje mądre przyjemności, [w:] Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, red. W. Dudzik, Warszawa 2007.