Spanish-language literature on the power of Catholic religion over the bodies of clergymen and consecrated people
Hauptsächlicher Artikelinhalt
Abstract
Catholic religion presents an ambivalent attitude towards the body: it adores the tormented and resurrected body of Christ, but rejects human physicality, regarding it as a cause and consequence of sin. Such conviction led to imposing numerous restrictions on almost all life spheres of priests, nuns and monks. They cannot get around, get dressed or decide about their activities and relationships freely. They subject their bodies to mortification, vowing celibacy and sexual abstinence. However, a desire to marginalise the physical sphere of human life, which was rooted in the Church, has produced the opposite result. As a consequence, the body became the centre of interest not only for clergymen and believers, but also writers, poets and artists from different countries and periods. The paper focuses on the literature of Spanish-speaking countries, searching for references to the methods of bodily discipline among clergymen and consecrated people. The abundance and variety of presented examples point to the fact that this topic is worth of interest and a deeper analysis.
Downloads
Artikel-Details
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
URHEBERRECHTE
Der Herausgeber der „AnnalesUniversitatisPaedagogicaeCracoviensis. StudiaHistoricolitteraria” ist zur Nutzung und Verbreitung aller in der Zeitschriftveröffentlichten Materialien auf Grundlage eines nicht ausschließlichen, zeitlich unbeschränkten Lizenzvertrags befugt, der im Voraus unbefristet mit jedem/r Autor/in des jeweiligen Werks für die im betreffenden Vertrag vereinbarten Nutzungsbereiche abgeschlossen wird.
POLITIK DES OFFENEN ZUGRIFFS
Die „AnnalesUniversitatisPaedagogicaeCracoviensis. StudiaHistoricolitteraria” sind eine Fachzeitschrift mit freiem Zugriff, dessen voller Inhalt kostenlos für Nutzer und Einrichtungen auf Grundlage einer nicht ausschließlichenCreativeCommons-Lizenz (CC BY-NC-ND 4.0) verfügbar ist. Die Nutzer/innen können die Artikel in dieser Zeitschriftohne vorherige Zustimmung des Herausgebers oder des/r Autors/in lesen, herunterladen, Kopien anfertigen, verbreiten, drucken oder zu Volltexten verlinken, insofern die Quelle des Zugriffs und der/die Autor/inder jeweiligen Publikation angegeben wird. Dies ist mit der BOAI-Definition des offenen Zugriffs konform (http://www.soros.org/openaccess).
Literaturhinweise
Aira C., El sueño, Buenos Aires 1998.
Albert J.P., Le corps défait. De quelques manières pieuses de se couper en morceaux, „Terrain” 1992, nr 18, s. 33–45.
Amado Aguirre J., Disentir con la Iglesia. Reflexiones de un cura, Córdoba (Argentyna) 2011.
Apoftegmaty Ojców Pustyni, t. 2: Kolekcja systematyczna, red. M. Starowieyski, przeł. ks. M. Kozera, Kraków 2006.
Araujo‑Hawkins D., Population of Sisters, Global Sisters Report, 2014,
http://www.globalsistersreport.org/trends/population‑sisters-10611 (dostęp: 16.09.2020).
Arnold O., Le Corps et l’âme. La vie des religieuses au XIXe siècle, Paris 1984.
Asensi M., Ostatni Katon, przeł. B. Sęk, Katowice 2014.
Borkowska M., Życie codzienne polskich klasztorów żeńskich w XVII–XVIII wieku, Warszawa 1996.
Brown P., Ciało i społeczeństwo. Mężczyźni, kobiety i abstynencja seksualna we wczesnym chrześcijaństwie, przeł. I. Kania, Kraków 2006.
Camporesi P., Laboratoria zmysłów, przeł. J. Ugniewska, Gdańsk 2005.
Cetina G. de, El lamento de una monja, [w:] J. Roussiès, El lamento de una monja. El madrigal “¡Ay de mí, sin ventura!” de Gutierre de Cetina y una famosa melodía europea, „Calíope”, t. 2: 2005, nr 20, s. 81–117.
Corbin A., Wpływ religii, [w:] Historia ciała, t. 2: Od Rewolucji do I wojny światowej, red. A. Corbin, przeł. K. Belaid, Gdańsk 2013.
Delumeau J., Grzech i strach. Poczucie winy w kulturze Zachodu XIII–XVIII w., przeł. A. Szymanowski, Warszawa 1994.
Donoso J., Plugawy ptak nocy, przeł. Z. Chądzyńska, Warszawa 2001.
Drewermann E., Kler. Psychogram ideału, przeł. R. Stiller i N. Niewiadomski, Gdynia 2002.
Durán Cingerli A., „La mujer bajo el hábito. Estudio histórico‑antropológico en torno a la corporalidad en las monjas de la Hispanoamérica colonial”, niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet León, León 2015.
Escartín Gual M., Pandora y Eva. La misoginia judeo‑cristiana y griega en la literatura medieval catalana y española, „Revista de Lenguas y Literatura Catalana, Gallega y Vasca” 2007, nr 13, s. 55–71.
Esteban Erlés P., Las madres negras, Barcelona 2018.
Fernández Santos J., Extramuros, Madrid 1992.
Foucault M., The Battle for Chastity, [w:] Ethics. Subjectivity and Truth, t. 1, red. P. Rabinow, przeł. R Hurley i in., New York 1997, s. 185–197.
Foucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Warszawa 2009.
Gélis J., Ciało, Kościół i sacrum, [w:] Historia ciała, t. 1: Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011, s. 15–94.
Goffman E., Internados, przeł. M.A. Oyuela de Grant, Buenos Aires 2001.
Guillaumont A., U źródeł monastycyzmu chrześcijańskiego, t. 2, przeł. S. Wirpszanka, Kraków 2006.
Jiménez J.R., Arias tristes, el LXXVI, [w:] Obra poética, t. 1, red. J. Blasco i T. Gómez Trueba, Madrid 2005.
Kosiewicz J., Bóg, cielesność i przemoc, Warszawa 1997.
Le Goff J., Truong N., Historia ciała w średniowieczu, przeł. I. Kania, Warszawa 2018.
Lenart M., Ecce homo. Manifestacja doskonałości w upokorzonym i umęczonym ciele, [w:] Doświadczane, opisywane, symboliczne. Ciało w dyskursach kulturowych, red. K. Łeńska‑Bąk i M. Sztandara, Opole 2008, s. 57–63.
Łeńska‑Bąk K., Ciało w poglądach Ojców Pustyni, [w:] Doświadczane, opisywane, symboliczne. Ciało w dyskursach kulturowych, red. K. Łeńska‑Bąk i M. Sztandara, Opole 2008, s. 65–84.
Makowski E., Canon Law and Cloistered Women. Periculoso and Its Commentators, 1298–1545, Washington 1997.
Marroquín L., Rivas Groot J.M., Pax, t. 1, Bogotá 1946.
Mejías Navarrete E., Cuerpos consagrados a Dios. La experiencia mística y la liberación de los sentidos a través de los escritos de la Madre Francisca de la Natividad y los de la Madre María de San José. América, siglo XVII, „Anuario de Pregrado” 2004, nr 1, s. 1–17.
Mendicutti E., El ángel descuidado, Barcelona 2002.
Palacios Fernández E., Félix María de Samaniego, adaptador de cuentos eróticos de La Fontaine, [w:] La traducción en España (1750–1830). Lengua, literatura, cultura, red. F. Lafarga, Lleida 1999, s. 309–320.
Pérez‑Reverte A., Ostatnia bitwa Templariusza, przeł. J. Karasek, Warszawa 2017.
Radzik Z., Kościół kobiet, Warszawa 2015.
Rotter L., Ubiór czy kostium? Znaczenie i funkcja stroju zakonnego, Kraków 2015.
Rubial García A., Bieñko de Peralta D., Los cinco sentidos en la experiencia mística femenina novohispana, [w:] Cuerpo y religión en el México barroco, red. A. Rubial García i D. Bieñko de Peralta, México D.F. 2011, s. 145–182.
Ruiz J., Księga o dobrej miłości, przeł. Z. Szleyen, Warszawa 1980.
Samaniego F.M., El reconocimiento, [w:] tegoż, Obras completas, Barcelona 2001.
San Félix M. de, Otra a la soledad de las celdas, [w:] Literatura Conventual Femenina. Sor Marcela de San Felix. Hija de Lope de Vega. Obra completa. Coloquios espirituales, loas y otros poemas, red. E. Arenal i G. Sabat de Rivers, 2007, http://www.intratext.com/IXT/ESL0014/_P10.HTM (dostęp: 16.09.2020).
Segneri P., Panegirico di san Francesco Saverio, t. 1, Firenze 1829.
Solís C., El beso de la monja, Lexington 2015.
Suárez P., Las monjas, [w:] Esta no es mi noche, Barcelona 2012, loc. 477–773.
Valdivia Valenzuela M., El padre, Santiago de Chile 2015.