Polski komiks wojenny z czasów PRL-u
Main Article Content
Abstrakt
Polish comic books from the Polish People’s Republic period
After years of fighting with comics book the authorities of the Polish People’s Repulic started using it for its own objectives. Propaganda was the basic target of the comic book narration and interference in history was the main element of it. In my publication I will present images of war created by authorities in the main comic books from the Polish People’s Republic period.
Propaganda used by authorities helped to show friendship between Poland and Soviet Union. What is more, using comic books in a political game allowed to create a demonic image of the so-called enemies; Germany especially, but also everything what was connected to the west politics and culture was considered hostile.
Comic books became a great tool in governments’ hands for propaganda objectives. Simpifications and contrasts which are used in comics were a great way of ideological speech.
Key words: comic book; war; propaganda;
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Arski S., Superman i powrotny analfabetyzm, „Nowa Kultura” 1952, nr 2.
Barańczak S., Książki najgorsze i parę innych ekscesów krytycznoliterackich, Poznań 1990.
Czaja J., Historia Polski w komiksowych kadrach, Poznań 2010.
Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Warszawa 1996.
Janicki B., Rzetelność treści i obudowy dydaktycznej polskich komiksów historycznych (1945–1991), „Zeszyty Komiksowe” 2011, nr 12.
Kapitan Kloss, rys. A. Szypulski, Z. Safjan, M. Wiśniewski, Warszawa 1971–1973, t. 1–20.
Kowalczyk I, Miejsce komiksu w historycznych narracjach, „Zeszyty Komiksowe” 2011, nr 12.
Kowalski W. T., Wstęp, [w:] Polonia Restituta. Cena Wolności, scen. J. Marski, rys. J. Wróblewski, Warszawa 1988.
Krzanicki M., Komiks w PRL, PRL w komiksie, Rzeszów 2011.
McCloud S., Zrozumieć komiks, przeł. M. Błażejczyk, Warszawa 2015.
Polonia restituta. Cena wolności, scen. J. Marski, rys. J. Wróblewski, Warszawa 1988.
Podziemny front, rys. M. Wiśniewski, scen. N. N., Warszawa 1969–1971, t. 1–6.
Podziemny front, rys. J. Wróblewski, scen. N. N., Warszawa 1972, t. 7–9.
Przygody pancernych i psa Szarika, scen. J. Przymanowski, rys. Sz. Kobyliński, Warszawa 1970, t. 1–3.
Stomma L., Polskie złudzenie narodowe, Poznań 2006.
Szyłak J., Podstawy komiksu, „Fo:pa” 2007, nr 12.
Westerplatte. Załoga śmierci, scen. M. Wójtowicz-Podhorski, rys. K. Wyrzykowski, Gdańsk 2004.
White H., Koniec historiografii narracyjnej, przeł. T. Dobrogoszcz, [w:] tegoż, Proza historyczna, Kraków 2009.
Zwierzchowski P., „Comicsy” w służbie imperializmu, „Kultura Popularna” 2004, nr 1.