Tadeusza Kudlińskiego lektura Biblii, czyli „Gniew o Soszannę”
Main Article Content
Abstrakt
The novel 'Gniew o Soszannę' was wriitten in the period 1947-1962. It came out in 1963. The writer had some difficult war and postwar experiences. First, he was repressed by the Nazis and then by the Stalinist authorities. These experiences became a source of the novel from the days of the former Israel. The story is based on the episode from the Bible, Jeph’s History. He made an unheard of Yahweh’s oath and he had to sacrifice his own daughter. However, Kudliński’s novel goes beyond the colorful of the biblical story, it carries deeper reflections on human life and relationships with Yahweh. It is also a settlement with totalitarianism. From the formal point of view, it is an apocryphal narration based on Kudlinski’s principle of «symultaneity», thus realizing the ‘three-times principle’ of spatial composition. The character becomes a collective hero. Kudliński’s work fits into the search for a modern novel form in Polish literature of the twentieth century.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Biblia Tysiąclecia. Pismo św. Starego i Nowego Testamentu, Poznań 2003, http://biblia.deon.pl.
Castelvetro L., Poetyka Arystotelesa przedłożona i skomentowana, przekł. T. Dobrzyńska, [w:] Poetyka okresu renesansu. Antologia, wybór, wstęp i oprac. E. Sarnowska-Temeriusz, przypisy J. Mańkowski, E. Sarnowska-Temeriusz, Wrocław 1982, BN II, nr 205.
Grant M., Dzieje dawnego Izraela, przeł. J. Schwakopf, Warszawa 1991.
Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. M. Piechaczek, Kraków 2005.
Hanusiewicz-Lavallee M., Tragedia rozumu i pobożności. „Iephthes” Buchanana-Zawickiego, „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” LII: 2008, s. 27–50.
Harrington W.J., Klucz do Biblii, przeł. J. Marzecki, przedmowa R. de Voux OP, Warszawa 1984.
Hausbrandt A., Lekcja teatru Tadeusza Kudlińskiego, http://www.encyklopediateatru.pl
Jankowska M., Narracje apokryficzne w kulturze współczesnej, Poznań 2011.
Kudliński T., Gniew o Soszannę. Powieść z dawnych dziejów Izraela, Warszawa 1963.
Leksykon postaci biblijnych. Ich dalsze losy w judaizmie, chrześcijaństwie, islamie oraz w literaturze, muzyce i sztukach plastycznych, red. M. Bocian, przeł. J. Zychowicz, Kraków 1998.
Michalski M., Dyskurs, apokryf, parabola. Strategie filozofowania w prozie współczesnej, Gdańsk 2003.
Mier J., Rozmowa z autorem „Rumieńców wolności”, „Ilustrowany Kurier Codzienny” 1936, nr 182, s. 5.
Natanson W., Tadeusz Kudliński, „Twórczość” 1991, nr 1, s. 133.
Nycz R., Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Kraków 2000.
Popczyk-Szczęsna B., Tadeusz Kudliński, http://www.encyklopediateatru.pl.
Wnuk W., Tadeusz Kudliński, 1898–1990, „Tygodnik Powszechny” 1990, nr 42, s. 2.
Wysłouch S., Tadeusz Kudliński – zapomniany teoretyk symultanizmu, „Teksty” 1980, nr 5, s. 118–125.