SocGoldoni. “Il servitore di due padroni” nell’interpretazione di Krystyna Skuszanka

Main Article Content

Paulina Kwaśniewska-Urban
https://orcid.org/0000-0003-2306-7841

Abstrakt

Niniejszy artykuł traktuje o realizacji scenicznej komedii Carla Goldoniego Sługa dwóch panów wystawionej w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie. Spektakl wyreżyserowany przez Krystynę Skuszankę zostaje osadzony w historii polskiej recepcji komedii wenecjanina. Przedstawiona w artykule analiza uwag i komentarzy publikowanych przez polskich recenzentów, którzy Sługę widzieli w Nowej Hucie w marcu 1957 roku, oraz włoskich recenzentów, którzy oglądali spektakl kilka miesięcy później na weneckim Biennale, jest próbą ukazania zasadniczych różnic w odbiorze przedstawienia oraz odpowiedzi na pytanie o ich przyczynę. W tak krótkiej formie nie sposób przyjrzeć się wszystkim zawiłościom odczytywania Goldoniego w Polsce w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku przez pryzmat (anty)ideologiczny ani nakreślić szerszy kontekst historyczno-kulturowy, tekst jest wycinkiem pogłębionych badań prowadzonych przez autorkę.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Kwaśniewska-Urban , P. . (2019). SocGoldoni. “Il servitore di due padroni” nell’interpretazione di Krystyna Skuszanka. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia Historicolitteraria, 19, 194–208. https://doi.org/10.24917/20811853.19.13
Dział
Studia i rozprawy

Bibliografia

Brahmer M., Venezia nella vita teatrale polacca del Settecento, [in:] Venezia e la Polonia nei secoli dal XVII al XIX, a c. di L. Cini, Venezia 1963, p. 19–30.

Even-Zohar I., The position of translated literature within the literary polysystem, “Poetics Today” 1990, n. 1, p. 45–51.

Gallo V., Nota sulla fortuna, [in:] Il servitore di due padroni, C. Goldoni, Venezia 2011, p. 271–384.

Got J., Antreprener w kłopotach, czyli Dwa teatry Wojciecha Bogusławskiego, “Pamiętnik Teatralny” 1966, n. 1–4 (57–60), p. 277–341.

Klimowicz M., Roszkowska W., La commedia dell’arte alla corte di Augusto III di Sassonia (1748–1756), Venezia 1988.

Korzeniowski B., Komedia dell’arte w Warszawie, “Pamiętnik Teatralny” 1954, n. 3–4 (11–12), p. 29–56.

Kosiński D., O teatr naprawdę ludowy. Krystyna Skuszanka i Jerzy Krasowski w Nowej Hucie 1955–1962, [in:] Teatr w Nowej Hucie, Kraków 2013, p. 63–97.

Lewański J., Komedia dell’arte w Warszawie. Pięć nieznanych argumentów warszawskich. Polski argument „Il marito tormentato”, “Pamiętnik Teatralny” 1965, n. 1 (53), p. 62–77.

Lewański J., Miscellanea z czasów saskich (1706–1760), “Pamiętnik Teatralny” 1965, n. 1 (53), p. 12–19.

Recensioni

Bertolini A., Così i polacchi di Nova Huta nel “Serviotre di due padroni”, “Il Gazzzettino” 17 VII 1957.

Damerini G., Goldoni onorato da complessi teatrali stranieri al XVI Festival internazionale della Biennale, “Il dramma” 1957, n. 251–252.

Geron G., Goldoni polacco in chiave espressionistica, “Gazzettino Sera” 17–18 VII 1957.

Greń Z., Bawcie się, “Życie Literackie” 12 VI 1957.

Jędrzejczyk O., Spór istnieje, “Gazeta Krakowska” 22 III 1957.

Lasocka B., Teatr lwowski w latach 1800–1842, Warszawa 1967.

Mangini N., Rassegna goldoniana, “Lettere italiane” 1958, n. 1.

Otwinowski S., Wenecka próba, “Życie Literackie” 1957, n. 32.

Pomianowski J., Wenecja i Skierniewice, “Świat” 1957, n. 43.

Ritt J., Trzy razy Goldoni, “Trybuna Ludu” 12 VI 1957.

Vogler H., Przygody w teatrze, Kraków 1960, p. 241–243.

Zbijewska K., Arrivederci, Venezia, “Dziennik Polski” 20 VII 1957.

Zbijewska K., Polski teatr w Palazzo Grassi, “Dziennik Polski” 17 VII 1957.

Zbijewska K., Włosi oklaskują „Sługę dwóch panów”, “Dziennik Polski” 18 VII 1957.