D'Annunzio w relacjach Konecznego

Hauptsächlicher Artikelinhalt

Kazimierz Gajda

Abstract

D’Annunzio in Koneczny’s reviews

Abstract

Feliks Koneczny, as most Polish reviewers, distanced himself from the topics of dramaticworks of Gabriele d’Annunzio. Yet due to the acting of Wanda Siemaszkowa, StanisławaWysocka and Helena Modrzejewska he explained with great interest the poetics (style,imagery) and staging (word, gesture, movement) of Il sogno di un mattino di primavera (1897)and La Gioconda (1899) in Cracow theatre.

Keywords: „Przegląd Polski”, Municipal Theatre in Cracow, dramatic text, performance

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Artikel-Details

Zitationsvorschlag
Gajda, K. (2017). D’Annunzio w relacjach Konecznego. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia Historicolitteraria, 17, 105–114. https://doi.org/10.24917/20811853.17.9
Rubrik
Studien und Abhandlungen

Literaturhinweise

Gajda K., Słownik polskich krytyków teatralnych, red. nauk. E. Udalska, t. 1, Warszawa 1994.

Gajda K., Świat krytycznoteatralny Feliksa Konecznego, Kraków 2006.

Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Słownik terminów literackich, red. J.

Sławiński, wyd. 4 bez zmian (dodruk), Wrocław–Warszawa–Kraków 2007.

Marchesani P., Gabriele d’Annunzio sulle scene del Teatr Miejski di Cracovia (1901–1905), [w:] Studi slavistici in ricordo di Carlo Verdiani, a cura di A.M. Raffo, Pisa 1979.

Mrazek S., Środki ekspresji pozasłownej w dramatach Staffa, Tetmajera i Przybyszewskiego, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1980.

Pavis P., Słownik terminów teatralnych, słowo wstępne napisała A. Ubersfeld, przeł., oprac. i uzup. opatrzył S.

Świontek, wyd. 2 bez zmian, Wrocław–Warszawa–Kraków 2002.

Podraza-Kwiatkowska M., Pro et contra. Polscy krytycy o Gabrielu d’Annunzio, [w:] tejże, Somnambulicy – dekadenci – herosi. Studia i eseje o literaturze Młodej Polski, Kraków 1985.

Solarska-Zachuta A., Repertuar teatru krakowskiego 1899–1905, Warszawa 1979.