D'Annunzio w relacjach Konecznego
Main Article Content
Abstract
D’Annunzio in Koneczny’s reviews
Abstract
Feliks Koneczny, as most Polish reviewers, distanced himself from the topics of dramaticworks of Gabriele d’Annunzio. Yet due to the acting of Wanda Siemaszkowa, StanisławaWysocka and Helena Modrzejewska he explained with great interest the poetics (style,imagery) and staging (word, gesture, movement) of Il sogno di un mattino di primavera (1897)and La Gioconda (1899) in Cracow theatre.
Keywords: „Przegląd Polski”, Municipal Theatre in Cracow, dramatic text, performance
Downloads
Article Details
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
COPYRIGHT POLICY
The publisher of "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis.Studia Historicolitteraria" is authorised to use and distribute all the materials published in the journal on the basis of a non-exclusive licence agreement unlimited in time – previously concluded for an indefinite period of time each time with the author of a specific paper in the fields of exploitation specified in the agreement.
OPEN ACCESS POLICY
"Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis.Studia Historicolitteraria” is an open access journal, and all its contents are available for free to users and/or their institutions on the basis of non-exclusive licenses under Creative Commons (CC BY CC-BY-4.0). Users can read, download, make copies, distribute, print, search, or to link to full text articles in this journal without the prior permission of the publisher or the author.This is consistent with the definition of open access BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
References
Gajda K., Słownik polskich krytyków teatralnych, red. nauk. E. Udalska, t. 1, Warszawa 1994.
Gajda K., Świat krytycznoteatralny Feliksa Konecznego, Kraków 2006.
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Słownik terminów literackich, red. J.
Sławiński, wyd. 4 bez zmian (dodruk), Wrocław–Warszawa–Kraków 2007.
Marchesani P., Gabriele d’Annunzio sulle scene del Teatr Miejski di Cracovia (1901–1905), [w:] Studi slavistici in ricordo di Carlo Verdiani, a cura di A.M. Raffo, Pisa 1979.
Mrazek S., Środki ekspresji pozasłownej w dramatach Staffa, Tetmajera i Przybyszewskiego, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1980.
Pavis P., Słownik terminów teatralnych, słowo wstępne napisała A. Ubersfeld, przeł., oprac. i uzup. opatrzył S.
Świontek, wyd. 2 bez zmian, Wrocław–Warszawa–Kraków 2002.
Podraza-Kwiatkowska M., Pro et contra. Polscy krytycy o Gabrielu d’Annunzio, [w:] tejże, Somnambulicy – dekadenci – herosi. Studia i eseje o literaturze Młodej Polski, Kraków 1985.
Solarska-Zachuta A., Repertuar teatru krakowskiego 1899–1905, Warszawa 1979.