O teatrze i kulturze dwa teksty Kudlińskiego
Hauptsächlicher Artikelinhalt
Abstract
The first text (Teatralne przewidywania, ”Miesięcznik Literacki” 1942) concerns mainly the theatre, while the second one (O cyrkulacji piękna, „Tygodnik Powszechny” 1945) basically relates to cultural issues. They complement each other. Due to the common motif of social perception of creative work, they are significant for a more general reflection upon socialartistic phenomena in the collective life of a given society. The reality of war and occupation are not directly visible in Kudlinski’s views, as he emphasised, above all, the ideologicalorganisational aspect of theatrical life in the upcoming years. Taking into consideration folk theatre, professional and artistic-amateur theatre, he was convinced that they should be somehow combined, but remaining distinct. He regarded this option as a potential implementation of ”the idea of harmonious circulation of beauty by Norwid”. From this perspective, restoring value to folk art corresponds to the concept of circulation of artistic phenomena and understanding creation as «encouraging one another to work», and as «a flag on the tower of man’s work», stressed by the author of Promethidion, That is how Kudliński turned his work into a kind of art manifesto in the predictable reality
of postwar years.
Downloads
Artikel-Details
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
URHEBERRECHTE
Der Herausgeber der „AnnalesUniversitatisPaedagogicaeCracoviensis. StudiaHistoricolitteraria” ist zur Nutzung und Verbreitung aller in der Zeitschriftveröffentlichten Materialien auf Grundlage eines nicht ausschließlichen, zeitlich unbeschränkten Lizenzvertrags befugt, der im Voraus unbefristet mit jedem/r Autor/in des jeweiligen Werks für die im betreffenden Vertrag vereinbarten Nutzungsbereiche abgeschlossen wird.
POLITIK DES OFFENEN ZUGRIFFS
Die „AnnalesUniversitatisPaedagogicaeCracoviensis. StudiaHistoricolitteraria” sind eine Fachzeitschrift mit freiem Zugriff, dessen voller Inhalt kostenlos für Nutzer und Einrichtungen auf Grundlage einer nicht ausschließlichenCreativeCommons-Lizenz (CC BY-NC-ND 4.0) verfügbar ist. Die Nutzer/innen können die Artikel in dieser Zeitschriftohne vorherige Zustimmung des Herausgebers oder des/r Autors/in lesen, herunterladen, Kopien anfertigen, verbreiten, drucken oder zu Volltexten verlinken, insofern die Quelle des Zugriffs und der/die Autor/inder jeweiligen Publikation angegeben wird. Dies ist mit der BOAI-Definition des offenen Zugriffs konform (http://www.soros.org/openaccess).
Literaturhinweise
Abramowski E., Co to jest sztuka? (Z powodu rozprawy L. Tołstoja: „Czto takoje isskustwo?”), „Przegląd Filozoficzny” 1898, z. 3 (przedruk w: Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, wyd. 3, Wrocław–Warszawa 2000, BN I, nr 212).
Brzozowski S., Eseje i studia o literaturze, wybór, wstęp i komentarze H. Markiewicz,t. I, Wrocław–Warszawa 1990, BN I, nr 258.
Brzozowski S., Kultura i życie. Zagadnienia sztuki i twórczości. W walce o światopogląd, Lwów 1907.
Bystroń J.S., Kultura ludowa, Warszawa 1936.
Ciechowicz J., Opisywanie teatru. Tadeusz Kudliński o Teatrze Rapsodycznym, [w:] Lekcja teatru Tadeusza Kudlińskiego. Materiały z sesji naukowej poświęconej działalności teatralnej dr. Tadeusza Kudlińskiego. W osiemdziesiątą piątą rocznicę urodzin, [b. red.], Kraków–Wrocław 1984.
Cierniak J., O treść teatru chłopskiego, „Teatr Ludowy” 1937, nr 5 (przedruk w: Polska myśl teatralna i filmowa. Antologia, pod red. T. Siverta i R. Taborskiego, Warszawa 1971).
Górski A., O odnowie w kulturze, „Tygodnik Powszechny” 1945, nr 1.
Koszutski S., Czym mógłby być teatr ludowy?, „Tygodnik Ilustrowany” 1898, nr 27 (przedruk w: Myśl teatralna Młodej Polski. Antologia, wybór I. Sławińska i S. Kruk, wstęp I. Sławińska, noty B. Frankowska, Warszawa 1966).
Kudliński T., Dziedzictwo zemsty. Pół-powieść, Wrocław–Warszawa 1948.
Kudliński T., Nowa realizacja „Hamleta” oparta na pomyśle Stanisława Wyspiańskiego, inscenizacja: Tadeusza Kudlińskiego, adaptacja tekstu: Wiesława Goreckiego, dekoracja i kostiumy: Adama Bunscha, plan gry: opracowany zbiorowo, Kraków–Warszawa 1936.
Kudliński T., O cyrkulacji piękna, „Tygodnik Powszechny” 1945, nr 1.
Kudliński T., Teatr, powieść, wspomnienia, „Odrodzenie” 1945, nr 22.
Kudliński T., Teatr powszechny, „Przegląd Współczesny” 1937, nr 179.
Kudliński T., Teatralne przewidywania, „Miesięcznik Literacki” 1942, nr 2.
Kudliński T., Teatr syntetyczny, „Przegląd Współczesny” 1939, nr 203.
Marczak-Oborski S., Teatr czasu wojny. Polskie życie teatralne w latach II wojny światowej (1939–1945), Warszawa 1967.
Marczak-Oborski S., Teatr polski w latach 1918–1965. Teatry dramatyczne, rozdz. o budynkach teatralnych napisała B. Król-Kaczorowska, Warszawa 1985.
Mickiewicz A., Wykład XVI, [w:] Literatura słowiańska. Kurs trzeci, oprac. J. Maślanka, przekł. L. Płoszewski, Warszawa 1998.
Norwid C., Promethidion. Rzecz w dwóch dialogach z epilogiem, wstęp i oprac. S. Sawicki, Kraków 1997.
Płomieński J.E., Twórczość Tadeusza Kudlińskiego, „Życie i Myśl” 1964, nr 11–12.
Rydel L., Teatr wiejski przyszłości, „Przegląd Powszechny” 1903, z. 3 (przedruk w: Myśl teatralna Młodej Polski. Antologia, wybór I. Sławińska i S. Kruk, wstęp I. Sławińska, noty B. Frankowska, Warszawa 1966).
wortal: e-teatr.pl [dostęp: 5.10.2015].
Współcześni polscy pisarze i badacze literatury. Słownik biobibliograficzny, oprac. zespół pod red. J. Czachowskiej i A. Szałagan, t. IV: K, Warszawa 1996; t. X: Ż i uzupełnienia do tomów I–IX, Warszawa 2007.