O teatrze i kulturze dwa teksty Kudlińskiego
Main Article Content
Аннотация
The first text (Teatralne przewidywania, ”Miesięcznik Literacki” 1942) concerns mainly the theatre, while the second one (O cyrkulacji piękna, „Tygodnik Powszechny” 1945) basically relates to cultural issues. They complement each other. Due to the common motif of social perception of creative work, they are significant for a more general reflection upon socialartistic phenomena in the collective life of a given society. The reality of war and occupation are not directly visible in Kudlinski’s views, as he emphasised, above all, the ideologicalorganisational aspect of theatrical life in the upcoming years. Taking into consideration folk theatre, professional and artistic-amateur theatre, he was convinced that they should be somehow combined, but remaining distinct. He regarded this option as a potential implementation of ”the idea of harmonious circulation of beauty by Norwid”. From this perspective, restoring value to folk art corresponds to the concept of circulation of artistic phenomena and understanding creation as «encouraging one another to work», and as «a flag on the tower of man’s work», stressed by the author of Promethidion, That is how Kudliński turned his work into a kind of art manifesto in the predictable reality
of postwar years.
Скачивания
Article Details
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-NoDerivatives» («Атрибуция — Некоммерческое использование — Без производных произведений») 4.0 Всемирная.
ПОЛИТИКА АВТОРСКИХ ПРАВ
Издатель «Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria» имеет право использования и распространения всех опубликованных в издании материалов на основании договора неограниченной во времени неисключительной лицензии - предварительно заключенного на неоговоренное время с каждым автором конкретного произведения на оговоренных в том договоре условиях использования.
ПОЛИТИКА ОТКРЫТОГО ДОСТУПА
«Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria» это издание с открытым доступом, а все его содержание доступно бесплатно для пользователей и организаций на основаниях неисключительной лицензии CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Пользователи могут читать, скачивать, копировать, распространять, производить поиск или переходить по ссылкам к полным текстам статей в этом издании без предварительного согласия издателя либо автора при условии указания источника доступа и авторства данной публикации. Это согласуется с определением открытого доступа BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Библиографические ссылки
Abramowski E., Co to jest sztuka? (Z powodu rozprawy L. Tołstoja: „Czto takoje isskustwo?”), „Przegląd Filozoficzny” 1898, z. 3 (przedruk w: Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, wyd. 3, Wrocław–Warszawa 2000, BN I, nr 212).
Brzozowski S., Eseje i studia o literaturze, wybór, wstęp i komentarze H. Markiewicz,t. I, Wrocław–Warszawa 1990, BN I, nr 258.
Brzozowski S., Kultura i życie. Zagadnienia sztuki i twórczości. W walce o światopogląd, Lwów 1907.
Bystroń J.S., Kultura ludowa, Warszawa 1936.
Ciechowicz J., Opisywanie teatru. Tadeusz Kudliński o Teatrze Rapsodycznym, [w:] Lekcja teatru Tadeusza Kudlińskiego. Materiały z sesji naukowej poświęconej działalności teatralnej dr. Tadeusza Kudlińskiego. W osiemdziesiątą piątą rocznicę urodzin, [b. red.], Kraków–Wrocław 1984.
Cierniak J., O treść teatru chłopskiego, „Teatr Ludowy” 1937, nr 5 (przedruk w: Polska myśl teatralna i filmowa. Antologia, pod red. T. Siverta i R. Taborskiego, Warszawa 1971).
Górski A., O odnowie w kulturze, „Tygodnik Powszechny” 1945, nr 1.
Koszutski S., Czym mógłby być teatr ludowy?, „Tygodnik Ilustrowany” 1898, nr 27 (przedruk w: Myśl teatralna Młodej Polski. Antologia, wybór I. Sławińska i S. Kruk, wstęp I. Sławińska, noty B. Frankowska, Warszawa 1966).
Kudliński T., Dziedzictwo zemsty. Pół-powieść, Wrocław–Warszawa 1948.
Kudliński T., Nowa realizacja „Hamleta” oparta na pomyśle Stanisława Wyspiańskiego, inscenizacja: Tadeusza Kudlińskiego, adaptacja tekstu: Wiesława Goreckiego, dekoracja i kostiumy: Adama Bunscha, plan gry: opracowany zbiorowo, Kraków–Warszawa 1936.
Kudliński T., O cyrkulacji piękna, „Tygodnik Powszechny” 1945, nr 1.
Kudliński T., Teatr, powieść, wspomnienia, „Odrodzenie” 1945, nr 22.
Kudliński T., Teatr powszechny, „Przegląd Współczesny” 1937, nr 179.
Kudliński T., Teatralne przewidywania, „Miesięcznik Literacki” 1942, nr 2.
Kudliński T., Teatr syntetyczny, „Przegląd Współczesny” 1939, nr 203.
Marczak-Oborski S., Teatr czasu wojny. Polskie życie teatralne w latach II wojny światowej (1939–1945), Warszawa 1967.
Marczak-Oborski S., Teatr polski w latach 1918–1965. Teatry dramatyczne, rozdz. o budynkach teatralnych napisała B. Król-Kaczorowska, Warszawa 1985.
Mickiewicz A., Wykład XVI, [w:] Literatura słowiańska. Kurs trzeci, oprac. J. Maślanka, przekł. L. Płoszewski, Warszawa 1998.
Norwid C., Promethidion. Rzecz w dwóch dialogach z epilogiem, wstęp i oprac. S. Sawicki, Kraków 1997.
Płomieński J.E., Twórczość Tadeusza Kudlińskiego, „Życie i Myśl” 1964, nr 11–12.
Rydel L., Teatr wiejski przyszłości, „Przegląd Powszechny” 1903, z. 3 (przedruk w: Myśl teatralna Młodej Polski. Antologia, wybór I. Sławińska i S. Kruk, wstęp I. Sławińska, noty B. Frankowska, Warszawa 1966).
wortal: e-teatr.pl [dostęp: 5.10.2015].
Współcześni polscy pisarze i badacze literatury. Słownik biobibliograficzny, oprac. zespół pod red. J. Czachowskiej i A. Szałagan, t. IV: K, Warszawa 1996; t. X: Ż i uzupełnienia do tomów I–IX, Warszawa 2007.