Two 'tearful' appeals by Maria Ilnicka ('Do sióstr moich')
Main Article Content
Abstract
Maria Ilnicka is directly associated with the Manifesto of 22nd January, 1863. As its (co-) author, she expressed her opionion on emancipation issues both in poetry and ”Bluszcz”, which she edited herself. However, contrary to the expectations resulting from the contents of the Manifesto, these are not revolutionay views. In fact, they are more conservative and in line with the convential status quo. Two poems of the same title: Do sióstr moich, clearly reflect her ideas. Ilnicka emphasises first of all: a passive attitude of women towards national matters, suggesting the model of ‘a mournful weeper’, and second of all: abandoning social activity and remaining in the shadow of patriarchy - in the role of ‘a guardian of the hearth’.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
COPYRIGHT POLICY
The publisher of "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis.Studia Historicolitteraria" is authorised to use and distribute all the materials published in the journal on the basis of a non-exclusive licence agreement unlimited in time – previously concluded for an indefinite period of time each time with the author of a specific paper in the fields of exploitation specified in the agreement.
OPEN ACCESS POLICY
"Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis.Studia Historicolitteraria” is an open access journal, and all its contents are available for free to users and/or their institutions on the basis of non-exclusive licenses under Creative Commons (CC BY CC-BY-4.0). Users can read, download, make copies, distribute, print, search, or to link to full text articles in this journal without the prior permission of the publisher or the author.This is consistent with the definition of open access BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
References
Bednarz-Grzybek R., Kwestia kobieca. Rodzina – wychowanie – edukacja. Bibliografia adnotowana zawartości czasopisma „Bluszcz” (wybór za lata 1865–1905), Lublin 2016.
Caban W., Kobiety i powstanie styczniowe, [w:] Kobieta i świat polityki. Polska na tle porównawczym w XIX i w początkach XX wieku. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska i A. Szwarc, Warszawa 1994.
Dubiecki M., Wspomnienia Matki i Córki z powstania 1863 roku, Emilii Heurichowej i Teodory z Heurichów Kiślańskiej [rec.], „Kwartalnik Historyczny” 1919, t. XXXIII.
Gawin M., Przeciw emancypacji kobiet, „Teksty Drugie” 2011, nr 4.
Górski K., Stanisław Krzemiński. Człowiek i pisarz, Warszawa 1985.
Hulewiczowa M., Ilnicka Maria, [w:] Polski słownik biograficzny, t. X, Wrocław–Warszawa–Kraków 1962–1964.
Ilnicka M., Apolonia Plewińska, „Bluszcz” 1873, nr 3.
Jankowski E., Z różnych sfer. Studia i portrety, Warszawa 1994.
Kotowski R., Popularyzacja aktywności społecznej kobiet na łamach tygodnika „Bluszcz” w latach 1918–1939, [w:] Kobieta i media. Studia z dziejów emancypacji kobiet, red. P. Perkowski, T. Stegner, Gdańsk 2009.
Kobieta w poezji polskiej. Głosy poetów o kobiecie, Warszawa 1907.
Orzeszkowa E., Listy zebrane, oprac. E. Jankowski, t. I, Wrocław 1955.
Paja A., Marii Ilnickiej nienapisana historia literatury dla kobiet, [w:] Historie literatury polskiej 1864–1914, red. U. Kowalczuk, Ł. Książyk, Warszawa 2015, s. 179–190.
Polska w pieśni 1863 r., zebr. i ułoż. S. Lam i A. Brzeg-Piskozub, Lwów 1913.
Skrzypek M., Obraz kobiety-Polki w późnoromantycznej poezji powstania styczniowego, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filologia Polska. Historia i Teoria literatury” 2013, z. 13.
Wawrzykowska-Wierciochowa D., Z umiłowania. Opowieść biograficzna o Wandzie z Wolskich Umińskiej, Lublin 1973.
Zaleski A., Towarzystwo warszawskie. Listy do przyjaciółki przez baronową XYZ, Warszawa 1971.
Zapolska G., W sprawie emancypacji, „Kurier Warszawski” 1889, nr 104 (przedruk: Zapolska G., Publicystyka, oprac. J. Czachowska i E. Korzeniewska, cz. I, Wrocław 1958).
Żmichowska N., Narcyssa i Wanda. Listy Narcyzy Żmichowskiej do Wandy Grabowskiej (Żeleńskiej), wyd. i wstęp T. Boy-Żeleński, Warszawa 1930.