'Lenten Lamentations' as seen by high school students

Main Article Content

Danuta Łazarska
https://orcid.org/0000-0003-0930-0969

Abstract

The starting point of the article is a cluster of reflections on the interdisciplinary potential of 'Lenten Lamentations' (Gorzkie żale). Subsequently, the text moves on to present the arrangement, methodology and foundations of empirical studies conducted in the year 2017 among a group of high school students from grades 1-3, who were put in charge of two tasks. In the first one they were supposed to say what the service of 'Lenten Lamentations' meant to them. The other one, which was an analysis of specific hymns from the liturgy, examines the impact of their lyrics on the students. The gathered material, which is very rich, makes it possible to assume a number of analytical approaches. The present article concentrates only on discussing a handful of selected results. The conclusions concern methods and ways of reading texts of culture in Polish literature classes. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Łazarska , D. . (2020). ’Lenten Lamentations’ as seen by high school students . Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia Historicolitteraria, 20, 355–368. https://doi.org/10.24917/20811853.20.22
Section
Studies and dissertations

References

Balbus S., Intertekstualność a proces historycznoliteracki, Kraków 1990.

Balcerzan E., Przez znaki, Poznań 1972.

Baniak J., Nieobowiązkowe praktyki religijne licealistów w Kaliszu i studentów w Poznaniu, „Opuscula Sociologica” 2016, nr 3, s. 59–76.

Budrewicz Z., Odbiorca szkolnej lektury jako podmiot doświadczający, [w:] Doświadczenie lektury. Między krytyką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzycki, A. Janus‑Sitarz, Kraków 2012, s. 63–73.

Burzyńska A., Doświadczenie lektury, [w:] Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzycki, A. Janus‑Sitarz, Kraków 2012, s. 15–29.

Dąbrowski S., „Pobudka” Gorzkich Żalów (Próba analizy i charakterystyki), „Znak”, t. 35: 1983, nr 5–6, s. 960–964.

Gorzkie żale przybywajcie. Studia i szkice w 300-lecie powstania nabożeństwa Gorzkich żalów, red. ks. prof. dr hab. S. Urbański, ks. lic. J. Śmigiera CM, Warszawa 2008.

Janus‑Sitarz A., W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje, Kraków 2016.

Koziara S., „Gorzkie żale” – w poszukiwaniu współczesnej szaty językowej pieśni, [w:] Perły muzyki kościelnej: chorał gregoriański i „Gorzkie żale”, red. ks. dr R. Tyrała, ks. mgr W. Kałamarz CM, Kraków 2007, s. 127–144.

Koziołek K., Czytanie z innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka, Katowice 2006.

Kuczera‑Chachulska B., „Gorzkie żale” jako przykład liryki medytacyjnej, [w:] Gorzkie żale przybywajcie. Studia i szkice w 300-lecie powstania nabożeństwa Gorzkich żalów, red. ks. prof. dr hab. S. Urbański, ks. lic. J. Śmigiera CM, Warszawa 2008, s. 139–150.

Markowski M.P., Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków 2013.

Markowski M.P., Występek. Eseje o pisaniu i czytaniu, Warszawa 2001.

Myrdzik B., Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej, Lublin 2006.

Nycz R., O nowoczesności jako doświadczeniu – uwagi na wstępie, [w:] Nowoczesność jako doświadczenie, red. R. Nycz, A. Zeidler‑Janiszewska, Kraków 2006, s. 7–17.

Saganiak M., Doświadczenie religijne i doświadczenie estetyczne w nabożeństwie „Gorzkich żalów”, [w:] Gorzkie żale przybywajcie. Studia i szkice w 300-lecie powstania nabożeństwa Gorzkich żalów, red. ks. prof. dr hab. S.

Urbański, ks. lic. J. Śmigiera CM, Warszawa 2008, s. 151–185.

Skwarczyńska S., Wstęp do nauki o literaturze, t. 1, Warszawa 1954.

Urbański S., Mistyka pasyjna „Gorzkich żalów”, [w:] Gorzkie żale przybywajcie. Studia i szkice w 300-lecie powstania nabożeństwa Gorzkich żalów, red. ks. prof. dr hab. S. Urbański, ks. lic. J. Śmigiera CM, Warszawa 2008, s. 27–42.

Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa – Kraków 1996.

Uryga Z., Odbiór liryki w klasach maturalnych, Warszawa – Kraków 1982.