Między Bukaresztem i Paryżem - podwójna geografia twórczości B. Fundoianu/B. Fondane’a
Main Article Content
Abstrakt
The main aim of the article is to present the profile of the Romanian poet, essayist, and existential thinker B. Fundoianu/B. Fondane in the context of his relationship with French literature. The key concept here is the notion of “world literature” as understood by Pascale Casanova, who sees the literary universe as a certain territory in which there has been an unequal distribution of literary resources, making peripheral literary spaces subject to a domination process. The article presents the different stages of Fundoianu’s/Fondane’s oeuvre, showing how the author fought for his literary freedom before and after arriving in Paris from Bucharest.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bartosiewicz O., „Mieszkamy na pięćdziesiątym siódmym piętrze. Stamtąd widzimy międzykontynentalnie.” Spojrzenie na awangardę z perspektywy rumuńskiego integralizmu, [w:] Awangarda Europy Środkowej i Wschodniej – innowacja czy naśladownictwo? Interpretacje, red. M. Kmiecik, M. Szumna, Kraków 2014, s. 157-171.
Bartosiewicz O., Tożsamość niejednoznaczna. Historyczne, filozoficzne i literackie konteksty twórczości B. Fundoianu/Benjamina Fondane’a (1898–1944), Kraków 2018.
Casanova P., Światowa republika literatury, przeł. E. Gałuszka, A. Turczyn, Kraków 2017.
Cernat P., Communicating Vessels: The Avant-Garde, Antimodernity, and Radical Culture in Romania between the First and the Second World Wars, [w:] Romanian Literature as World Literature, red. Martin M, Moraru Ch, Terian A., New York 2017, s. 195-214.
Czapliński P., Literatura światowa i jej figury, „Teksty Drugie” 2014, nr 4, s. 13-40.
Fondane B., Entracte ou le cinema autonôme, „Integral” 1925, nr.1, s. 10-11.
Fondane B., Rimbaud le voyou [1933], Paryż 2010.
Fondane B., Le mal des fantômes [1933–1944], red. P. Beray, M. Carassou, Paryż 2006.
Fondane B., La Conscience malheureuse, Paryż 1936.
Fondane B., Faux traité d’esthétique, Paryż 1938.
Fondane B., Baudelaire et l’experience du gouffre, Préface de J. Cassou, Paryż 1947 [ed. posthuma].
Freedman E., Bibliographie de l’œuvre de Benjamin Fondane, vol. 2, Paryż 2019.
Fundoianu B., Prefață la Imagini și cărți din Franța [1921], [w:] tegoż, Imagini și cărți, red. M. Martin, Bukareszt 1980, s. 23-28.
Fundoianu B., Câteva cuvinte pădurețe [1929], [w:] tegoż, Opere I. Poezia antumă, ed. critică de P. Daniel, G. Zarafu și M. Martin, Bukareszt 2011, s.105-109.
Fundoianu B., Opere I. Poezia antumă, ed. critică de P. Daniel, G. Zarafu, M. Martin, Bukareszt 2011.
Goldiș A., Baghiu Ș., For a Translational Approach to National Literary Markets, [w:] Translations and Semi-Peripheral Cultures Worlding the Romanian Novel in the Modern Literary System, red. A. Goldiș, Ș. Baghiu, Berlin 2022, s. 15-27.
Jude R, Cioflâncă A. (reż), Ieșirea trenurilor din gară, Rumunia 2020.
Jurczak K., Dylematy zmiany. Studium przypadku, Kraków 2011.
Kiossev A., The Self-Colonizing Metaphor, http://monumenttotransformation.org/atlas-of-transformation/html/s/self-colonization/the-self-colonizing-metaphor-alexander-kiossev.html (dostęp: 22.09.2023).
Les Philosophes de l’Antiquité au XXe siècle. Histoire & Portraits, sous la direction de M. Merleau-Ponty, nouvelle édition révisée et augmentée sous la direction de J.-Fr. Balaudé, Le Livre de Poche, Paris 2006, s. 1417–1418.
Lovinescu E., B. Fundoianu, [w:] tegoż, Opere IX, red. M.Simionescu, A. George, note de A. George, Ed. Minerva, Bukareszt 1992, s. 147–149.
Martin M, Moraru Ch, Terian A. (red.), Romanian Literature as World Literature, New York 2017.
Quinney A. (red.), Paris-Bucharest, Bucharest-Paris. Francophone writers from Romania, Nowy Jork 2012.
Salazar-Ferrer O., Benjamin Fondane et la crise de réalité, „Comprendre” 2013, vol. 15/1.
Terian A., Writing Transnational Histories of “National” Literatures: Baudelaire and Proust as Romanian Authors, [w:] Translations and Semi-Peripheral Cultures Worlding the Romanian Novel in the Modern Literary System, red. A. Goldiș, Ș. Baghiu, Berlin 2022, s. 45-56.
Vinea I., Modernism şi tradiţie, „Cuvântul liber” 1924, nr 1, s. 101-102.
Volovici L., Nacjonalizm i „kwestia żydowska” w Rumunii lat trzydziestych XX wieku, przeł. K. Jurczak, Kraków-Budapeszt 2016.