„Historia sarmatica” w poezji Jerzego Harasymowicza (prolegomena)
Main Article Content
Abstrakt
The paper is dedicated to recognising Sarmatian motifs in poetic collections of Jerzy Harasymowicz. The analysis of selected works proves that the poet had an excellent preparation for interpreting old literature. Poems written by Harasymowicz are the evidence of both his familiarity with aesthetic conventions of the Baroque period and his knowledge of historical themes of the 17th century. Historism was treated by the writer as a reservoir of motifs and characters, which were a point of reference for the diagnosis of the current political situation in the 70s of the last century.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Barok żywy, „Poezja” 1977, z. 5–6, s. 163–168.
Biernacki W., Żółte Wody – Korsuń, Warszawa 2004.
Bujała G., Przeciwko „współczesnym chudopachołkom stylu”. O baroku w poezji Jerzego Harasymowicza, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, t. 7: 2005, s. 407–425.
Feliksiak E., „Maria” Malczewskiego: duch dawnej Polski w stepowym teatrze świata, Białystok 1997.
Głowiński M., Poezja kontrastów, „Twórczość” 1957, nr 3, s. 137–142.
Harasymowicz J., Cudnów, Kraków 1979.
Harasymowicz J., Kozackie buńczuki, Kraków 1991.
Harasymowicz J., Poezje wybrane, wybór i wstęp autora, Warszawa 1985.
Jerlicz J., Latopisiec albo kroniczka różnych spraw i dziejów dawnych i teraźniejszych czasów, z wieku i życia mego na tym padole świata, ile pamięć moja mogła znosić i wiedzieć, o czem z czytania jako i z widzenia na piśmie po sobie w krótce i na potomne czasy potomkom moim zostawuję; chcącemu wiedzieć z czytania tych książek w posiedzeniu przy dobrej myśli dla zabawy, pod rokiem od narodzenia Syna Bożego w Trójcy Jedynego, Twórcę wszego, Pana Wiekuistego, 1620, wyd. z rękopisu K.W. Wójcicki, Warszawa 1853.
Okoń J., Wstęp, [w:] Staropolskie pastorałki dramatyczne. Antologia, oprac. J. Okoń, Wrocław – Warszawa – Kraków 1989, s. III–LXXX.
Relacje wojenne z pierwszych lat walk polsko‑kozackich powstania Bohdana Chmielnickiego okresu „Ogniem i mieczem” (1648–1651), oprac., wstępem i przypisami opatrzył M. Nagielski, Warszawa 1999.
Strycharska‑Brzezina M., Kozak ukraiński. Studium językowe, Kraków 2005.
Wyka K., Rzecz wyobraźni, Warszawa 1959.
Zbiór pamiętników historycznych o dawnej Polszcze z rękopisów, tudzież dzieł w różnych językach o Polszcze wydanych, oraz z listami oryginalnemi królów i znakomitych ludzi w kraju naszym, Lipsk 1840.