Polski krytyk teatralny Andrzej Wirth – mistrz przemieszczania się i jego rola w kształtowaniu nowego oblicza teatru w Niemczech
Main Article Content
Abstrakt
Andrzej Wirth, a 20th century Polish essayist, philosopher and theatre critic, is one of the often forgotten theatre and drama scholars in Poland, perhaps due to his long life in exile. A recognized expert in theatre studies and philosophy, he has lectured at many universities around the world, especially in the United States and Europe. He gained particular recognition as the founder and director of the Institute for Applied Theatre Studies at the University of Giessen in Germany. The aim of this article is to introduce Wirth’s personality, outline his life between cultures and highlight his importance for the development of theatre studies in Germany, as well as his great contribution to the promotion of Polish literature in Germany in the mid-20th century. Andrzej Wirth’s life was beyond borders and divisions, although with a particular attachment to the culture of his homeland and Germany; he was rooted in childhood memories and a desire for theatre as a liberated art in an age of evolving media technologies.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Becker von P., Wielkomiejski intelektualista Andrzej Wirth (1927–2019) – teatrolog, dandys oraz wszechstronny uczony, 2019, https://www.porta-polonica.de/pl/atlas-miejsc-pamięci/wielkomiejski-intelektualista-andrzej-wirth-1927-2019-teatrolog-dandys-oraz-wszechstronny-uczony (dostęp: 10.04.2022).
https://encyklopediateatru.pl/osoby/59241/andrzej-wirth (dostęp: 14.04.2022).
https://www.berlinerfestspiele.de/de/berliner-festspiele/programm/bfs-kuenstler/bfs_kuenstler_detail_159381.html (dostęp: 08.04.2022).
https://www.uni-giessen.de/fbz/fb05/atw/institut/personal/ehemalige%20mitarbeitende/ emprofs/andrzejwirth (dostęp: 12.04.2022).
Modernes Polnisches Theater 1. Witkiewicz, Szaniawski, Kruczkowski, Gobrowicz, red. A. Wirth, Neuwied 1967.
Modernes Polnisches Theater 2. Różewicz, Broszkiewicz, Mrożek, Abramow, Grochowiak, Iredyński, red. A. Wirth, Neuwied 1967.
Staszczak-Prüfer N., Teatr postdramatyczny się starzeje, 2020, https://teatr-pismo.pl/7726-teatr-postdramatyczny-sie-starzeje/ (dostęp: 10.04.2022).
Tórz K., Czyjaś noga na moim ramieniu, 2009, https://www.dwutygodnik.com/artykul/288-czyjas-noga-na-moim-ramieniu.html (dostęp: 14.04.2022).
Wirth A., Byle dalej. Autobiografia mówiona i materiały, red. T. Irmer, przeł. M. Borowski, A.R. Burzyńska, M. Leyko, M. Sugiera, Leipzig, Warszawa 2014.
Wirth A., Teatr, jaki mógłby być, Warszawa 1964.
Wirth A., Theaterkulturen in Deutschland und Polen. Konvergenzen und Unterschiede, [w:] Ein schwieriger Dialog. Polnisch-deutsch-österreichische Theaterkontakte nach 1945, red. M. Sugiera, Kraków 2000, s. 27–36.