„Prägung. Geblieben sind die Erinnerungen, die gedankenschwer in meinem Bewußtsein wüten“. Grafische Verfahren zur Sichtbarmachung von Strukturen des Erinnerns bei Joachim Zintel
Main Article Content
Abstrakt
The article describes the aspects of Joachim Zintel’s (Berlin, 1943) graphics that are referred to as typography. In his graphics, the artist processes snippets of memories of the flight from Stettin to Berlin at the end of the World War II. But it is not the historical events that come to the fore in the graphics, but the processes of remembering and forgetting, the themes of images that are characterized by shifts, highlights, obscuring, blurring and gaps.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Assmann A., Formen des Vergessens, Göttingen Wallstein, 2016.
Bense M., Einführung in die informationsästhetische Ästhetik, Reinbek 1969.
Hartung H., Konkrete Poesie, [in:] Reallexikon der deutschen Literaturwissenschaft, Hg. H. Fricke, Berlin-New York 2007, Bd. 2, S. 328-331.
Jandl E., Laut und Luise. Aus der Kürze des Lebens, Therwil/Schweiz 1995.
Kracauer S., Die Photographie, [in:] Ders.: Schriften, Bd. 52 (1927-1931) Frankfurt/M. 1990, S. 21-39.
Landwehr A., Kulturelles Vergessen. Erinnerung an eine historische Perspektive, „Merkur. Deutsche Zeitschrift für europäisches Denken“ 2015 (69), Nr. 795, S. 84-92.
Langner P.M., Wiederholungen als künstlerisches Strukturelement. Zum Verhältnis von Wiederholungen und Singularität, [in:] Wiederholung im Theater. Zur deutschsprachigen Gegenwartsdramatik und ihrer Inszenierung, Hg. P.M. Langner u.a.: Göttingen Vandenhoek und Ruprecht 2021, S. 11-24.
Nancy J.L., Die Kunst. Fragment. In deutscher Übersetzung von Ashraf Noor, „Naharaim“ 2012, Nr. 6/2, S. 286-307.
Schichten, Geschichte, System. Geologische Metaphern und Denkformen in den Kunstwissenschaften, Hg. H.-W. Heister, Berlin 2016.
Zintel J., Gummelt R. und von G. Weihersberg, Prägung, Berlin 2010.