„Przemówił dziad do obrazu” – historia pewnej polemiki
Main Article Content
Abstrakt
The following paper is a recollection of a series of articles by Tadeusz Kudliński, published in ”Ilustrowany Kurier Codzienny” (1936-37). “Teatralne mielizny” were very popular with readers, especially young playwrights, supported by the critic. The articles written by the Cracow „teatrał” (theatre man) aroused a heated discussion in the press, and the initiative to create Studio 39 can be regarded as its aftermath. Contrary to previous assurances concerning the final conclusion of the ”sandback” dispute, Kudliński took up the topic again nine months after the publication of the last part of the series, and his text “Przemówił dziad do obrazu” provoked the response by Tadeusz Boy-Żeleński. Thus, the whole discussion on the articles, as well as the theatre initiative brought to life by their soul, ends with three polemical texts, published in press, whose main character has, unexpectedly, become the hero of an old Polish proverb.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Degler J., Puzyna i „kłębowisko zwane Witkacym”, „Dialog” 1990, nr 4.
Degler J., Witkacy w teatrze międzywojennym, Warszawa 1973.
Dziedzic S., Ważne przestrzenie życia, [w:] tegoż, Dialogi trzy: Maria Dłuska, Konrad Górski, Tadeusz Kudliński, Kraków 2000, s. 134–137.
Kudliński T., Młodości mej stolica. Pamiętnik krakowianina z okresu między wojnami, Warszawa 1970.
Nowacki K., Tadeusza Kudlińskiego „Teatralne mielizny”, [w:] Lekcja teatru Tadeusza Kudlińskiego. Materiały z sesji naukowej poświęconej działalności teatralnej dr. Tadeusza Kudlińskiego. W osiemdziesiątą piątą rocznicę urodzin, [b. red.], Kraków–Wrocław 1984, s. 100–113.
Popiel J., Dramat a teatr polski dwudziestolecia międzywojennego, Kraków 1995.
Poskuta-Włodek D., Dzieje teatru w Krakowie w latach 1918–1939. Zawodowe teatry dramatyczne, Kraków 2012.