Did Jan Kot create the myth? Once again about 'Hamlet' '56 by Roman Zawistowski
Main Article Content
Abstract
The article presents the origins of Hamlet directed by Roman Zawistowski at the Stary Theatre in Krakow (1956) and is an attempt at answering the question: to what extent the famous Jan Kott’s review influenced its reception. The author analyzes the translation of the tragedy, the script of the play, acting, scenography and the historical context. By comparing the reviews with Kott’s interpretation, it is possible to indicate the areas where critics disagree, and at which point Kott’s review becomes opinion-oriented and establishes the reception of Zawistowski’s Hamlet - actually to this day.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
COPYRIGHT POLICY
The publisher of "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis.Studia Historicolitteraria" is authorised to use and distribute all the materials published in the journal on the basis of a non-exclusive licence agreement unlimited in time – previously concluded for an indefinite period of time each time with the author of a specific paper in the fields of exploitation specified in the agreement.
OPEN ACCESS POLICY
"Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis.Studia Historicolitteraria” is an open access journal, and all its contents are available for free to users and/or their institutions on the basis of non-exclusive licenses under Creative Commons (CC BY CC-BY-4.0). Users can read, download, make copies, distribute, print, search, or to link to full text articles in this journal without the prior permission of the publisher or the author.This is consistent with the definition of open access BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
References
Braun K., Teatr polski (1939–1989). Obszary wolności – obszary zniewolenia, Warszawa 1994.
Cetera A., “Polacks on the Ice”. On Translating “Hamlet” in Postwar Poland and the Birth of Kottian Criticism, „Global Shakespeare Journal” 2014, nr 1.
Fik M., Szekspir w teatrze polskim. Lata 1918–1989, „Teatr” 1997, nr 2.
Gawlik J.P., Hamlet 1956, „Nowa Kultura”, 28.10.1956, nr 44, s. 3, 7.
Greń Z., Hamlet, „Życie Literackie”, 21.10.1956, nr 43, s. 5, 10.
Grey J., Hamlet 1956, „Przemiany”, 28.10.1956, nr 3, s. 8.
Grotowski J., Leszek Herdegen. Aktor publicystyczny, [w:] tegoż, Teksty zebrane, red. A. Adamiecka-Sitek, M. Biagini, D. Kosiński, C. Polastrelli, T. Richards i I. Stokfiszewski, Warszawa 2012.
Jędrzejczyk O., Jaki Hamlet?, „Gazeta Lokalna”, 16.10.1956, nr 247.
Kott J., „Hamlet” po XX Zjeździe, „Przegląd Kulturalny”, 11–17.10.1956, nr 41, s. 3.
Kott J., Listy o Hamlecie, [w:] tegoż, Kamienny Potok. Szkice, Warszawa 1981.
Kott J., Pisma wybrane, wybór i układ T. Nyczek, t. 1: Wokół literatury; t. 3: Fotel recenzenta, Warszawa 1991.
Kott J., Szekspir współczesny, Warszawa 1965; Kraków 1997.
Kudliński T., Pod teatralną szminką, Warszawa 1957.
Natanson W., „Hamlet” widziany nowymi oczami, „Teatr” 1957, nr 3.
Od Shakespeare’a do Szekspira, red. J. Ciechowicz i Z. Majchrowski, Gdańsk 1993.
Osiński Z., Spotkania z Jerzym Grotowskim. Notatki, listy, studium, Gdańsk 2013.
Romanowska A., „Hamlet” po polsku. Teatralność szekspirowskiego tekstu dramatycznego jako zagadnienie przekładoznawcze, Kraków 2005.
Siekierska J., Czy „Hamlet” współczesny?, „Trybuna Ludu”, 12.10.1956.
Szekspir W., Hamlet: królewicz duński. Tragedia w pięciu aktach, przeł. R. Brandstaetter, Warszawa 1951.
Świderska A., Hamlet w Krakowie, „Słowo Powszechne”, 1–2.12.1956, nr 288.
Vogler H., Słuchając „Hamleta”, „Dziennik Polski”, 11.10.1956.
Żurowski A., Myślenie Szekspirem, Gdańsk 2001.