Czy Jan Kott stworzył mit? Jeszcze raz o „Hamlecie” ‘56 Romana Zawistowskiego
Main Article Content
Abstrakt
The article presents the origins of Hamlet directed by Roman Zawistowski at the Stary Theatre in Krakow (1956) and is an attempt at answering the question: to what extent the famous Jan Kott’s review influenced its reception. The author analyzes the translation of the tragedy, the script of the play, acting, scenography and the historical context. By comparing the reviews with Kott’s interpretation, it is possible to indicate the areas where critics disagree, and at which point Kott’s review becomes opinion-oriented and establishes the reception of Zawistowski’s Hamlet - actually to this day.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Braun K., Teatr polski (1939–1989). Obszary wolności – obszary zniewolenia, Warszawa 1994.
Cetera A., “Polacks on the Ice”. On Translating “Hamlet” in Postwar Poland and the Birth of Kottian Criticism, „Global Shakespeare Journal” 2014, nr 1.
Fik M., Szekspir w teatrze polskim. Lata 1918–1989, „Teatr” 1997, nr 2.
Gawlik J.P., Hamlet 1956, „Nowa Kultura”, 28.10.1956, nr 44, s. 3, 7.
Greń Z., Hamlet, „Życie Literackie”, 21.10.1956, nr 43, s. 5, 10.
Grey J., Hamlet 1956, „Przemiany”, 28.10.1956, nr 3, s. 8.
Grotowski J., Leszek Herdegen. Aktor publicystyczny, [w:] tegoż, Teksty zebrane, red. A. Adamiecka-Sitek, M. Biagini, D. Kosiński, C. Polastrelli, T. Richards i I. Stokfiszewski, Warszawa 2012.
Jędrzejczyk O., Jaki Hamlet?, „Gazeta Lokalna”, 16.10.1956, nr 247.
Kott J., „Hamlet” po XX Zjeździe, „Przegląd Kulturalny”, 11–17.10.1956, nr 41, s. 3.
Kott J., Listy o Hamlecie, [w:] tegoż, Kamienny Potok. Szkice, Warszawa 1981.
Kott J., Pisma wybrane, wybór i układ T. Nyczek, t. 1: Wokół literatury; t. 3: Fotel recenzenta, Warszawa 1991.
Kott J., Szekspir współczesny, Warszawa 1965; Kraków 1997.
Kudliński T., Pod teatralną szminką, Warszawa 1957.
Natanson W., „Hamlet” widziany nowymi oczami, „Teatr” 1957, nr 3.
Od Shakespeare’a do Szekspira, red. J. Ciechowicz i Z. Majchrowski, Gdańsk 1993.
Osiński Z., Spotkania z Jerzym Grotowskim. Notatki, listy, studium, Gdańsk 2013.
Romanowska A., „Hamlet” po polsku. Teatralność szekspirowskiego tekstu dramatycznego jako zagadnienie przekładoznawcze, Kraków 2005.
Siekierska J., Czy „Hamlet” współczesny?, „Trybuna Ludu”, 12.10.1956.
Szekspir W., Hamlet: królewicz duński. Tragedia w pięciu aktach, przeł. R. Brandstaetter, Warszawa 1951.
Świderska A., Hamlet w Krakowie, „Słowo Powszechne”, 1–2.12.1956, nr 288.
Vogler H., Słuchając „Hamleta”, „Dziennik Polski”, 11.10.1956.
Żurowski A., Myślenie Szekspirem, Gdańsk 2001.