On poems like abanicos. Spanish traces in the poetry of Alfred Marek Wierzbicki
Main Article Content
Abstract
Poetry by Alfred Marek Wierzbicki emphasises conspicuous travel routes, so poems inspired by particular places are easily extractable. By analysing poetic images showing Spain and Latin American countries, the author discusses the nomadic nature of the works presented and reconstructs the poetic creed of the author of 'Stąd i stamtąd' [From here and there]. Tracing the intertextual relationships inscribed in the works, the researcher explains the symbolic code hidden in the landscapes and spaces of cities. As the author of the fictional figure called “Pan Credo” [Mr Credo], Wierzbicki is a poet focused on the axiological issues connected with the significance of human existence and the sense of one’s own permanence.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
COPYRIGHT POLICY
The publisher of "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis.Studia Historicolitteraria" is authorised to use and distribute all the materials published in the journal on the basis of a non-exclusive licence agreement unlimited in time – previously concluded for an indefinite period of time each time with the author of a specific paper in the fields of exploitation specified in the agreement.
OPEN ACCESS POLICY
"Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis.Studia Historicolitteraria” is an open access journal, and all its contents are available for free to users and/or their institutions on the basis of non-exclusive licenses under Creative Commons (CC BY CC-BY-4.0). Users can read, download, make copies, distribute, print, search, or to link to full text articles in this journal without the prior permission of the publisher or the author.This is consistent with the definition of open access BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
References
Bernacki P., Przepisać obraz – kilka uwag na temat ekfrazy, http://lyzkamleka.poezja-art.eu/wp-content/uploads/2013/07/ekfraza-Przepisać-obraz.pdf (dostęp: 1.04.2021).
Dębowski J., O naturze świadomości. Samoświadomość – jej główne odmiany i funkcje, „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2014, nr 20, s. 13–28.
Genette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. A. Milecki, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, red. H. Markiewicz, t. 4, cz. 2, Kraków 1992, s. 107–155.
Hadryś J., Asceza w doświadczeniu duchowym Teresy z Lisieux oraz Teresy z Los Andes, „Poznańskie Studia Teologiczne” 2010, s. 175–190.
Ingarden R., O niebezpieczeństwie „petitionis principii” w teorii poznania, [w:] U podstaw teorii poznania. Część pierwsza, Warszawa 1971, s. 357–380.
Kuźma E., „Palimpsestes. La littérature au second degré”, Gérard Genette [Paris 1982], „Pamiętnik Literacki” 1987, nr 2, s. 392–399.
Rybicka E., Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014.
Symotiuk S., Przechadzka jako czynność filozoficzna, [w:] tegoż, Filozofia i genius loci, Warszawa 1997, s. 105–123.
Szczęsna E., Aforyzm i slogan – język jako zdarzenie fikcji, „Teksty Drugie” 2004, nr 1–2, s. 252–266.
Wierzbicki A.M., „…na ziemi w lublinie…”. Felietony społeczno-kulturalne, Lublin 2008.
Wierzbicki A.M., 76 wierszy, Lublin 2017.
Wierzbicki A.M., Autoportret z miastem. Wybór wierszy, Lublin 2013.
Wierzbicki A.M., Boso, Lublin 2015.
Wierzbicki A.M., Fotografia rodzinna, Lublin 2010.
Wierzbicki A.M., Głosy i glosy, Lublin 2008.
Wierzbicki A.M., Inaczej każdej wiosny, Lublin 1993.
Wierzbicki A.M., Kogut z Akwilei, Lublin 1999.
Wierzbicki A.M., Miejsca i twarze, Lublin 2003.
Wierzbicki A.M., Stąd i stamtąd, Kraków 2020.
Wierzbicki A.M., Znaki szczególne, Lublin 2000.
Zarębianka Z., Oblicza ciszy w poezji polskiej dwudziestego wieku na wybranych przykładach, „Tekstualia” 2009, nr 3, s. 167–174.