O wierszach jak abanicos. Hiszpańskie tropy w poezji Alfreda Marka Wierzbickiego
Main Article Content
Abstrakt
Poetry by Alfred Marek Wierzbicki emphasises conspicuous travel routes, so poems inspired by particular places are easily extractable. By analysing poetic images showing Spain and Latin American countries, the author discusses the nomadic nature of the works presented and reconstructs the poetic creed of the author of 'Stąd i stamtąd' [From here and there]. Tracing the intertextual relationships inscribed in the works, the researcher explains the symbolic code hidden in the landscapes and spaces of cities. As the author of the fictional figure called “Pan Credo” [Mr Credo], Wierzbicki is a poet focused on the axiological issues connected with the significance of human existence and the sense of one’s own permanence.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bernacki P., Przepisać obraz – kilka uwag na temat ekfrazy, http://lyzkamleka.poezja-art.eu/wp-content/uploads/2013/07/ekfraza-Przepisać-obraz.pdf (dostęp: 1.04.2021).
Dębowski J., O naturze świadomości. Samoświadomość – jej główne odmiany i funkcje, „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2014, nr 20, s. 13–28.
Genette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. A. Milecki, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, red. H. Markiewicz, t. 4, cz. 2, Kraków 1992, s. 107–155.
Hadryś J., Asceza w doświadczeniu duchowym Teresy z Lisieux oraz Teresy z Los Andes, „Poznańskie Studia Teologiczne” 2010, s. 175–190.
Ingarden R., O niebezpieczeństwie „petitionis principii” w teorii poznania, [w:] U podstaw teorii poznania. Część pierwsza, Warszawa 1971, s. 357–380.
Kuźma E., „Palimpsestes. La littérature au second degré”, Gérard Genette [Paris 1982], „Pamiętnik Literacki” 1987, nr 2, s. 392–399.
Rybicka E., Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014.
Symotiuk S., Przechadzka jako czynność filozoficzna, [w:] tegoż, Filozofia i genius loci, Warszawa 1997, s. 105–123.
Szczęsna E., Aforyzm i slogan – język jako zdarzenie fikcji, „Teksty Drugie” 2004, nr 1–2, s. 252–266.
Wierzbicki A.M., „…na ziemi w lublinie…”. Felietony społeczno-kulturalne, Lublin 2008.
Wierzbicki A.M., 76 wierszy, Lublin 2017.
Wierzbicki A.M., Autoportret z miastem. Wybór wierszy, Lublin 2013.
Wierzbicki A.M., Boso, Lublin 2015.
Wierzbicki A.M., Fotografia rodzinna, Lublin 2010.
Wierzbicki A.M., Głosy i glosy, Lublin 2008.
Wierzbicki A.M., Inaczej każdej wiosny, Lublin 1993.
Wierzbicki A.M., Kogut z Akwilei, Lublin 1999.
Wierzbicki A.M., Miejsca i twarze, Lublin 2003.
Wierzbicki A.M., Stąd i stamtąd, Kraków 2020.
Wierzbicki A.M., Znaki szczególne, Lublin 2000.
Zarębianka Z., Oblicza ciszy w poezji polskiej dwudziestego wieku na wybranych przykładach, „Tekstualia” 2009, nr 3, s. 167–174.